Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier
zhangjin_net / Shutterstock.com

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Groter dan Black Friday, Cyber Monday en Amazon Prime Day samen

Een feestdag voor jezelf, dat is Singles' Day. Ontstaan in China als tegenreactie op Valentijn, waar de eenkindpolitiek voor een flink overschot aan alleenstaande mannen heeft gezorgd, past Singles' Day vandaag 100% in de tijdsgeest: een dag waarop consumenten online shoppen om zichzelf te verwennen. Gezien het stijgende aantal vrijgezellen in het Westen en het belang dat vooral millennials aan ‘zelfzorg’ hechten, is het maar een kwestie van tijd vooraleer Singles' Day ook een ‘hoogdag’ wordt. 

 

Alibaba zette nota bene in de eerste twee minuten van Singles' Day ongeveer even veel om (twee miljard dollar) als in de hele maand september, en zette zo Amazon en de hele Angelsaksische retailwereld te kijken. Bij Alibaba hadden shoppers de keuze tussen honderd miljoen producten van 140.000 deelnemende retailers en merken, van Apple en Maserati over P&G en Target tot kleine lokale aanbieders, zelfs in food.

 

Die cijfers staan in schril contrast met Black Friday (en diens inderhaast toegevoegde digitale broertje Cyber Monday), die Amerikaanse retailers al jarenlang naar de rest van de wereld proberen te exporteren. Die pogingen zijn echter weinig meer dan aandoenlijk te noemen, want analist GlobalData voorspelt een totale omzet van 10 miljard dollar voor de hele week na Black Friday (+3,8%). Ter vergelijking: de omzet bij Alibaba groeide met 39% ten opzichte van vorig jaar en Chinese rivaal JD.com haalde op Singles' Day al een dagomzet van 16 miljard euro. Singles' Day is zelfs achttien keer groter dan Amazon Prime Day, berekende marketingstrateeg Igor Beuker. 

 

Ideaal voor positionering Europese verwenproducten

Dichter bij huis deden Bol.com en Media Markt mee aan het ‘Double 11 Shopping Festival’, zoals Singles' Day ook wel wordt genoemd. Ici Paris XL, Hunkemöller en H&M pikten eveneens in op de nieuwe feestdag. Bij Bol.com was het meteen goed voor “de drukste zaterdag van dit jaar” en een omzet die de eigen verwachtingen overtrof, al is Black Friday voorlopig nog wel groter voor de e-tailer. Op Singles' Day werden er tienduizenden producten verkocht, voornamelijk "verwencadeautjes voor jezelf". Parfum en verzorgingsproducten verkochten het best. “Gelet op de sociologische ontwikkeling zal Singles' Day ook hier steeds populairder worden, niet in de laatste plaats door speciale aanbiedingen van winkels en online winkels. Even jezelf op de eerste plaats zetten in plaats van een ander, single of niet”, voorspelt marketingprofessor Cor Molenaar. 

 

Voor Belgische en Nederlandse (web)winkels biedt Singles' Day dan ook heel wat kansen als verkoopdag, zeker aangezien Belgen sowieso wel te vinden zijn voor het idee om zichzelf te verwennen. Ook voor producenten uit de Benelux is het echter een uitgelezen kans om zich op die dag als luxe- en dus verwenmerk in de Chinese markt te positioneren. Europese producten worden daar in China over het algemeen toch al mee geassocieerd.

 

Non-stopspektakel aan het hof van Jack Ma

Het is dan wel belangrijk om in het achterhoofd te houden dat Singles' Day om meer gaat dan weer een kortingsactie of prijsstuntdag. In China is het een non-stopspektakel dat 24 uur lang duurt. Vorig jaar vlogen Victoria en David Beckham over om samen met Jack Ma te gaan aftellen, dit jaar stonden onder andere Nicole Kidman en Pharrell Williams op het podium. De hele show is live op televisie, radio en internet te volgen, een eindeloze rij filmsterren en popsterren passeren de revue. 

 

Alibaba-baas Jack Ma heeft Singles' Day al vroeg omarmd en grijpt die gelegenheid nu gretig aan om zijn eigen strategie en visie tentoon te spreiden en als een zonnekoning de festiviteiten aan te sturen. De ondernemer speelde zelfs mee in één van de films die debuteerde tijdens de aftel-show, namelijk een documentaire over Tai Chi (de gevechtsport die Jack Ma beoefent). Singles' Day is koningsdag voor de Chinese retailkoning en binnenkort vieren (of buigen) we allemaal mee. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top