Singles Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier | RetailDetail

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier
zhangjin_net / Shutterstock.com

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Groter dan Black Friday, Cyber Monday en Amazon Prime Day samen

Een feestdag voor jezelf, dat is Singles' Day. Ontstaan in China als tegenreactie op Valentijn, waar de eenkindpolitiek voor een flink overschot aan alleenstaande mannen heeft gezorgd, past Singles' Day vandaag 100% in de tijdsgeest: een dag waarop consumenten online shoppen om zichzelf te verwennen. Gezien het stijgende aantal vrijgezellen in het Westen en het belang dat vooral millennials aan ‘zelfzorg’ hechten, is het maar een kwestie van tijd vooraleer Singles' Day ook een ‘hoogdag’ wordt. 

 

Alibaba zette nota bene in de eerste twee minuten van Singles' Day ongeveer even veel om (twee miljard dollar) als in de hele maand september, en zette zo Amazon en de hele Angelsaksische retailwereld te kijken. Bij Alibaba hadden shoppers de keuze tussen honderd miljoen producten van 140.000 deelnemende retailers en merken, van Apple en Maserati over P&G en Target tot kleine lokale aanbieders, zelfs in food.

 

Die cijfers staan in schril contrast met Black Friday (en diens inderhaast toegevoegde digitale broertje Cyber Monday), die Amerikaanse retailers al jarenlang naar de rest van de wereld proberen te exporteren. Die pogingen zijn echter weinig meer dan aandoenlijk te noemen, want analist GlobalData voorspelt een totale omzet van 10 miljard dollar voor de hele week na Black Friday (+3,8%). Ter vergelijking: de omzet bij Alibaba groeide met 39% ten opzichte van vorig jaar en Chinese rivaal JD.com haalde op Singles' Day al een dagomzet van 16 miljard euro. Singles' Day is zelfs achttien keer groter dan Amazon Prime Day, berekende marketingstrateeg Igor Beuker. 

 

Ideaal voor positionering Europese verwenproducten

Dichter bij huis deden Bol.com en Media Markt mee aan het ‘Double 11 Shopping Festival’, zoals Singles' Day ook wel wordt genoemd. Ici Paris XL, Hunkemöller en H&M pikten eveneens in op de nieuwe feestdag. Bij Bol.com was het meteen goed voor “de drukste zaterdag van dit jaar” en een omzet die de eigen verwachtingen overtrof, al is Black Friday voorlopig nog wel groter voor de e-tailer. Op Singles' Day werden er tienduizenden producten verkocht, voornamelijk "verwencadeautjes voor jezelf". Parfum en verzorgingsproducten verkochten het best. “Gelet op de sociologische ontwikkeling zal Singles' Day ook hier steeds populairder worden, niet in de laatste plaats door speciale aanbiedingen van winkels en online winkels. Even jezelf op de eerste plaats zetten in plaats van een ander, single of niet”, voorspelt marketingprofessor Cor Molenaar. 

 

Voor Belgische en Nederlandse (web)winkels biedt Singles' Day dan ook heel wat kansen als verkoopdag, zeker aangezien Belgen sowieso wel te vinden zijn voor het idee om zichzelf te verwennen. Ook voor producenten uit de Benelux is het echter een uitgelezen kans om zich op die dag als luxe- en dus verwenmerk in de Chinese markt te positioneren. Europese producten worden daar in China over het algemeen toch al mee geassocieerd.

 

Non-stopspektakel aan het hof van Jack Ma

Het is dan wel belangrijk om in het achterhoofd te houden dat Singles' Day om meer gaat dan weer een kortingsactie of prijsstuntdag. In China is het een non-stopspektakel dat 24 uur lang duurt. Vorig jaar vlogen Victoria en David Beckham over om samen met Jack Ma te gaan aftellen, dit jaar stonden onder andere Nicole Kidman en Pharrell Williams op het podium. De hele show is live op televisie, radio en internet te volgen, een eindeloze rij filmsterren en popsterren passeren de revue. 

 

Alibaba-baas Jack Ma heeft Singles' Day al vroeg omarmd en grijpt die gelegenheid nu gretig aan om zijn eigen strategie en visie tentoon te spreiden en als een zonnekoning de festiviteiten aan te sturen. De ondernemer speelde zelfs mee in één van de films die debuteerde tijdens de aftel-show, namelijk een documentaire over Tai Chi (de gevechtsport die Jack Ma beoefent). Singles' Day is koningsdag voor de Chinese retailkoning en binnenkort vieren (of buigen) we allemaal mee. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

Back to top