Slechts kwart Belgen heeft al gehoord van ‘deeleconomie’ | RetailDetail

Slechts kwart Belgen heeft al gehoord van ‘deeleconomie’

Slechts kwart Belgen heeft al gehoord van ‘deeleconomie’

Ook al is de deeleconomie (waarbij consumenten goederen tijdelijk en tegen betaling lenen in plaats van ze te kopen) een hippe trend, toch heeft amper 24% van de Belgen al van het woord gehoord... en nog niet één op de tien maakte er al gebruik van.

Jong, hoog opgeleid en stedelijk

Vakantieservice Airbnb, autodeelsysteem Cambio (foto), taxidienst Uber... Aan nieuwe en spraakmakende initiatieven in de zogeheten 'deeleconomie' geen gebrek. Toch heeft nog geen kwart van de Belgen al van het woord gehoord, zo blijkt uit een enquête bij 1.000 mensen in opdracht van ING.

 

Het aantal mensen dat er al aan heeft meegedaan, ligt nog lager: vorig jaar zo'n 8,5% (van de bevraagden). Bij de 18- tot 24-jarigen en de 25- tot 34-jarigen loopt het aantal deelnemers wel op tot 15,5%, bij de mensen met een masterdiploma tot 14% en bij de Brusselaars tot 16,1%. Zij ontlenen vooral auto's (3,5%), vakantiehuizen (3,1%) en fietsen (1,8%), maar ook kinderkleding- en artikelen worden almaar vaker uitgeleend.

 

Volgens de ING-studie heeft de deeleconomie in ons land nog flink wat potentieel: 44% van de bevraagden toont zich bereid om het komende jaar spullen te delen tegen betaling. Naast een extra centje bijverdienen is hun belangrijkste drijfveer het milieu.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.