Slechts kwart Belgen heeft al gehoord van ‘deeleconomie’ | RetailDetail

Slechts kwart Belgen heeft al gehoord van ‘deeleconomie’

Slechts kwart Belgen heeft al gehoord van ‘deeleconomie’

Ook al is de deeleconomie (waarbij consumenten goederen tijdelijk en tegen betaling lenen in plaats van ze te kopen) een hippe trend, toch heeft amper 24% van de Belgen al van het woord gehoord... en nog niet één op de tien maakte er al gebruik van.

Jong, hoog opgeleid en stedelijk

Vakantieservice Airbnb, autodeelsysteem Cambio (foto), taxidienst Uber... Aan nieuwe en spraakmakende initiatieven in de zogeheten 'deeleconomie' geen gebrek. Toch heeft nog geen kwart van de Belgen al van het woord gehoord, zo blijkt uit een enquête bij 1.000 mensen in opdracht van ING.

 

Het aantal mensen dat er al aan heeft meegedaan, ligt nog lager: vorig jaar zo'n 8,5% (van de bevraagden). Bij de 18- tot 24-jarigen en de 25- tot 34-jarigen loopt het aantal deelnemers wel op tot 15,5%, bij de mensen met een masterdiploma tot 14% en bij de Brusselaars tot 16,1%. Zij ontlenen vooral auto's (3,5%), vakantiehuizen (3,1%) en fietsen (1,8%), maar ook kinderkleding- en artikelen worden almaar vaker uitgeleend.

 

Volgens de ING-studie heeft de deeleconomie in ons land nog flink wat potentieel: 44% van de bevraagden toont zich bereid om het komende jaar spullen te delen tegen betaling. Naast een extra centje bijverdienen is hun belangrijkste drijfveer het milieu.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top