Smart Mirror van Samsung spreekt klanten persoonlijk aan

Smart Mirror van Samsung spreekt klanten persoonlijk aan

Smart Mirror van Samsung spreekt klanten persoonlijk aan

(publireportage) We doen het allemaal: als we een spiegel zien, kijken we erin. Zeker als er dan nog eens animatie met bewegende beelden op die spiegel gebeurt. Het uitgelezen moment dus om dergelijk toestel in je winkel te plaatsen en de aandacht van de consument in je voordeel te benutten.

 

Digitaal beeldscherm met flinterdunne spiegel

Een consument die zich kan spiegelen en tegelijk op hetzelfde scherm naar bewegende beelden kan kijken, krijgt een wow-gevoel. Zijn winkelbeleving schiet meteen de hoogte in, waardoor hij ook ontvankelijker is voor allerlei boodschappen.


Samsung is dan ook trots te kunnen uitpakken met zijn Smart Mirror: een innovatieve spiegel met een uniek design, die tegelijk een beeldscherm is. Of is het een beeldscherm dat tegelijk een spiegel is? Je begrijpt het in ieder geval goed: het gaat om één toestel dat beide functies combineert.


De Smart Mirror bestaat daartoe uit een digitaal beeldscherm waarvoor een flinterdunne spiegel wordt geplaatst. De transparantie bedraagt 90%. Dat betekent dat het voorplaatsen van de spiegel nauwelijks iets van het beeld wegneemt. De combinatie zorgt voor een wonderbaarlijk effect, vinden zelfs doorwinterde fashionista’s, die nochtans heel wat gewoon zijn. 

 

Mogelijkheden zijn legio

Welke praktische toepassing zijn er mogelijk met de nieuwe Smart Mirror? “Die zijn legio”, vertelt Kristof Willems, Key Account Manager bij Samsung BeNeLux. “Zo zou een kapster in haar zaak het centrale deel van de Smart Mirror kunnen vrijhouden, zodat dit steeds als spiegel werkt, en de zijkanten kunnen gebruiken om info te geven over bijvoorbeeld shampoos en kleuringen. 


“Of in een modezaak kan de nadruk worden gelegd op een aantal accessoires, die bij een bepaalde outfit passen. In beide gevallen kan er extra vraag worden uitgelokt bij de consument. Tegelijk kan worden ingespeeld op diens wow-gevoel, wat de winkelbeleving versterkt.”


“De handelaar kan de boodschappen op het scherm trouwens aanpassen aan het publiek dat hij verwacht. Hij kan daarbij gebruik maken van tekst, afbeeldingen, video of automatisch gegeneerde live feeds van bijvoorbeeld nieuwsberichten of weersvoorspellingen. Dit kan bovendien vanop afstand en scherm per scherm gebeuren. De aansturing doet de retailer via een pc, een tablet of een smartphone”, vult Steven Brouwers, Pre-Sales Consultant Professional Displays, aan. 


“Door te werken met digitale schermen, kunnen de boodschappen ook permanent wisselen, wat ervoor zorgt dat ze steeds actueel zijn. Promotiemateriaal voor een actie die afgelopen is, hoeft niet langer voor ergernissen bij de consument te zorgen”, aldus nog Kristof Willems.

 

Gepersonaliseerde boodschappen mogelijk

De Smart Mirror kan bovendien worden gekoppeld aan andere systemen. Zo is het onder meer mogelijk om:

  • de Smart Mirror te koppelen aan een ‘face & gender recognition’-systeem, waarbij via een camera het geslacht en de vermoedelijke leeftijd van een bezoeker kan worden ingeschat, waarna de boodschappen op het scherm automatisch gepersonaliseerd worden.
     
  • het scherm te combineren met afstandssensoren. Die maken het mogelijk om bewegende animaties op het scherm te tonen en zo de aandacht van de consument te trekken tot op het moment dat hij dicht bij het scherm komt. Op dat moment wordt er dan bijvoorbeeld meer ruimte gemaakt voor de spiegelfunctie. De retailer heeft de keuzen om de bewegingsmelders in te stellen op 0,7 dan wel op 1,0 of 1,5 meter. 
     
  • het display zodanig te programmeren dat de boodschappen op het moment dat de klant voor de spiegel staat naar de rand van het scherm verschuiven. Ook kan de vorm en de plaats van de verkleinde of vergrote content reageren op bepaalde bewegingen.

 

Smart mirrors kunnen worden gecombineerd tot videowall

Samsung ziet ruime mogelijke toepassingen voor zijn slimme spiegels: in fitnesszalen, bij de kapper, in parfumeriezaken, bij opticiens, in modezaken, in interieurzaken, in de retail in het algemeen, in hotellobby’s tot zelfs in ‘restrooms’ in restaurants of hotels. Eigenlijk overal waar spiegels worden gebruikt, kan een Smart Mirror van pas komen.


De eerste praktijktoepassingen werden gerealiseerd in een kapperszaak in Korea, waar de schermen onder meer werden gebruikt om de bezoeker voorbeelden te laten zien van een bepaalde snit of van de laatste trends. Maar je vindt er ook in een hotellobby in Moskou, waar het scherm achter de spiegel wordt gebruikt om aanvullende diensten van het hotel in de kijker te zetten. 


De MLE-schermen die Samsung ontwikkelde, hebben een diameter van 32 of 55 inch. Ze zijn ook volledig randloos, zodat de kijker niet wordt afgeleid en hij zich helemaal op de combinatie van spiegelbeeld en content concentreert. Tegelijk bieden ze de mogelijkheid om ze op elkaar aan te sluiten en zo een unieke videowand zonder tussenruimtes en zonder kleurverschillen te bouwen.


Wie een aantal mogelijkheden van een Smart Mirror wil zien, kan hiervoor trouwens al terecht in The Loop van RetailDetail op de Ankerrui 9 in Antwerpen.

 

Meer info:
Contacteer vrijblijvend Kristof Willems, Key Account Manager op 02/256 91 00 of vraag meer informatie aan business.be@samsung.com.

Je kan ook altijd terecht op de Samsung-website.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.