Sombere vooruitzichten voor retailers in de Benelux

Kalverstraat Amsterdam

Retailers in de Benelux krijgen de komende jaren te kampen met dalend consumentenvertrouwen en toenemende concurrentie, zegt kredietbeoordelaar Moody’s in een nieuw rapport. Traditionele winkelketens worden door de groei van online gedwongen tot hoge investeringen, wat drukt op de winstcijfers en de kredietwaardigheid.

 

Hoge transformatiekosten

De komende twaalf tot achttien maanden blijven de omstandigheden moeilijk voor retailers in de Benelux. Pas in de loop van 2021 verwacht Moody’s een lichte heropleving van de economie. Intussen blijft het consumentenvertrouwen laag, wat zal resulteren in een groeivertraging voor heel wat retailers: ze zien zich mogelijk genoodzaakt om prijzen te verlagen, waardoor de rentabiliteit onder druk komt. Voor spelers als Hema, doe-het-zelfgroep Maxeda en Douglas zijn de vooruitzichten dan ook niet schitterend.
 

Naarmate klanten in de Benelux steeds vaker online winkelen en gemak eisen, raken fysieke non-food retailers immers verouderd. Zij moeten nieuwe manieren vinden om aan de behoeften van hun klanten te voldoen. Hema tracht zich heruit te vinden in partnerships met collega’s als Jumbo, Franprix en Walmart, terwijl Maxeda z’n business vereenvoudigt door in Nederland de formules Formido en Praxis samen te voegen. Maar beide retailers hebben daardoor ook te maken met hoge transformatiekosten. Lokale e-commercespelers als bol.com en Coolblue mogen zich verwachten aan toenemende concurrentie van Amazon en Veepee.com en zullen marktaandeel verliezen.

 

Online groeit in voeding

Supermarkten zullen minder hinder ondervinden van de economische omstandigheden, ook voor vrijetijd en persoonsgebonden goederen is er groei: er is immers een toenemende vraag naar luxe en online mediagebruik. Maar de groei van online betekent wel een bedreiging voor het marktaandeel en de winstgevendheid van gevestigde fysieke retailers. De e-commerceomzet stijgt het sterkst in categorieën waar de penetratie van online historisch laag was, zoals doe-het-zelf en vooral ook voeding. Dat kan op termijn wegen op de winstcijfers van Carrefour, Colruyt en Ahold Delhaize.
 

De impact van pure player Picnic blijft voorlopig beperkt, maar toch was het de snelst groeiende retailer in de periode 2015-2018 en het marktaandeel stijgt snel. Discounters als Aldi, Lidl en Action hebben weinig te vrezen van online en zullen marktaandeel blijven winnen, net als Jumbo. Moody’s verwacht dat Colruyt en Ahold Delhaize hun marktaandeel zullen kunnen verdedigen: ze hebben de nodige schaal, ontwikkelden een sterk private label aanbod en goede online activiteiten. Zwakkere spelers als Louis Delhaize en Carrefour echter zullen de prijsdruk van discounters harder voelen. In België kampen de hypermarkten immers met structurele problemen.