SP.A kapittelt Peeters over nachtwerk in e-commerce

SP.A kapittelt Peeters over nachtwerk in e-commerce

SP.A kapittelt Peeters over nachtwerk in e-commerce

Volgens de distributiebedrijven is België al 22.000 jobs in de e-commerce verloren aan onze buurlanden. Economieminister Kris Peeters wil een proef om e-commerce via goedkope ploegenarbeid in ons land te houden, maar oppositiepartij SP.A is kritisch.

“Gebrek aan flexibiliteit en te hoge loonkosten”

Peeters wil een extra loonkostenverlaging voor wie in nachtploegen werkt en daarnaast ruimte maken voor experimenten waarbij werknemers in de retail ook ’s nachts online bestellingen verzorgen. Met handelsfederatie Comeos wil hij bij een grote Belgische retailer een dergelijk experiment op poten zetten.

 

Het is de zoveelste poging om nachtwerk in de Belgische e-commerce te stimuleren: eind vorig jaar werd nachtwerk weliswaar mogelijk, maar de bedrijven moeten daarvoor wel een CAO afsluiten met de vakbonden. Veel is daar niet van in huis gekomen, en dus keurt de regering nu vrijdag een wetsontwerp goed dat nachtwerk in de wet verankert. De toestemming van de drie vakbonden blijft wel nodig, tot spijt van NV-A en Open VLD, die verder hadden willen gaan: “Zo moet de toestemming van één vakbond volstaan. Maar nu is hier een akkoord over binnen de regering, dus gaan we dat ook zo uitvoeren”, zegt de liberaal Egbert Lachaert.

 

Ook Comeos is zeer kritisch: “Ze mogen nog honderd manieren bedenken waarop ze nachtarbeid mogelijk maken. Dit kon nu al”, zegt voorzitter Jan Delfosse. “We blijven achter door het gebrek aan flexibiliteit en de hoge loonkosten. Voor de e-commerce liggen die in Nederland 17% lager.”

 

“Online shoppen? Graag! Maar…”

De socialisten hebben naar eigen zeggen niets tegen e-commerce, maar willen het idee doorprikken dat goedkope nachtarbeid dé oplossing is voor de e-commerce in ons land: “Niets is minder waar”, zegt SP.A-fractieleider Meryame Kitir. “Vorig jaar zijn er cao’s afgesloten met alle paritaire comités uit de distributiesector. Dus de distributeurs die online willen verkopen, kunnen ook al even zo lang starten. Alleen zijn er in die cao’s ook afspraken gemaakt over de kwaliteit van die jobs. Zo mag het bijvoorbeeld niet uitsluitend om studentenjobs gaan en moet het om contracten gaan met een redelijk aantal uren en een redelijke duurtijd.”

 

Volgens Kitir hebben de meeste ketens er echter voor gekozen om hun e-handel te laten uitvoeren door schimmige onderaannemers , vaak met een zetel in het buitenland.  “Niet de vakbonden zijn het probleem en evenmin onze arbeidsduurwetgeving”, zegt Kitir. “De ware reden is dat Kris Peeters met goedkope nachtarbeid wil concurreren tegen de studentenlonen bij Nederlandse operatoren. En dus minderwaardige jobs wil bieden aan hongerlonen. Sorry, dat zijn niet het soort jobs waar ik voor teken. Dat minister Peeters eens een dagje meedraait in zo’n e-commercebedrijf met hoofdzetel in Nederland, benieuwd of hij dan ook nog altijd achter zijn eigen plannen staat”, besluit Kitir.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top