Splitsing Metro Group nabij, morgen naar de beurs | RetailDetail

Splitsing Metro Group nabij, morgen naar de beurs

Splitsing Metro Group nabij, morgen naar de beurs
Shutterstock

De rechtbank van Düsseldorf neemt vandaag de twee aparte bedrijven, die nu nog de Metro Group vormen, op in het handelsregister. Daarmee is de laatste horde genomen voor de splitsing: vanaf morgen zullen de twee bedrijven apart te vinden zijn op de beurs.

“Historische dag”

“Dit is een historische dag voor onze aandeelhouders, werknemers en klanten”, zegt CEO Olaf Koch. Het betekent dan ook de uitvoering van een plan waar al bijzonder lang aan wordt gewerkt en dat een voedingsbedrijf met een omzet van 37 miljard euro en een elektronicaretailer met een omzet van 22 miljard euro creëert.

 

De aandelen van de twee nieuwe bedrijven, die de naam Metro en Ceconomy hebben meegekregen, zullen worden opgenomen door de huidige aandeelhouders van de Metro Group.  Een aandeel van de Metro Group is dan goed voor een aandeel in het nieuwe Metro en een aandeel van Ceconomy. De splitsing werd in februari al vrijwel unaniem goedgekeurd door de aandeelhouders.

 

De splitsing zal Metro Group ongeveer honderd miljoen euro kosten, maar moet ervoor zorgen dat beide bedrijven in de toekomst hun eigen koers kunnen varen en sneller kunnen groeien. “Gescheiden kunnen we vele zaken beter doen”, zei Koch, die baas wordt van de voedingstak, op de algemene vergadering in februari. “We worden binnenkort niet meer afgeleid door concernstructuren die geen synergie bieden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.