Stabilo scoort met Belgische hype

Schwan-Stabilo heeft met zijn pastelkleurige markeerstiften een flinke wereldwijde kersthit gescoord. Het Belgische idee kon voor de Duitse producent van fluomarkers op geen beter moment komen.

 

Belgisch idee

De nieuwste tienertrend ‑ een gamma markeerstiften met zachtere tinten dan de schreeuwerige 'standaard' gele, groene, blauwe, roze en oranje fluostiften ‑ was volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt een suggestie van Rodolphe Barbier, de topman van de Belgische tak van Schwan-Stabilo.

 

Wat begon als een gimmick ging na een post op sociale media viraal en groeide uit tot een heuse hype. Op Facebook, YouTube en Instagram heeft Stabilo intussen al meer dan 4,2 miljoen volgers/fans. De verkoop volgde pijlsnel, in die mate zelfs dat de fabriek in Weissenburg (Beieren) haar capaciteit moest verdubbelen om aan de wereldwijde vraag te kunnen voldoen. Resultaat: de afdeling ‘schrijfinstrumenten’, die de voorbije jaren al meesurfte op het succes van kleurboeken voor volwassenen, zag haar jaaromzet met 5% groeien tot 193,4 miljoen euro.

 

Schade beperkt

De recordomzet van de schrijfwarenafdeling kon echter niet verhinderen dat het Duitse familiebedrijf voor het eerst sinds jaren zijn omzet zag krimpen. De groep klokte af op 685,4 miljoen euro, een daling met 4%. Vooral de afdeling ‘Cosmetics’, die voor tal van make-upmerken oogpotloden, eyeliners en lippenstiften produceert en veruit de belangrijkste tak is van de groep, zag de omzet met 12% teruglopen tot 322,4 miljoen euro. De kleinste divisie, Outdoor (met de merken Ortovox, Deuter, Maier Sports en Gonso) genereerde de resterende 169,3 miljoen euro, een stijging met 3,1%.