Staples en Office Depot gaan toch niet samen | RetailDetail

Staples en Office Depot gaan toch niet samen

Staples en Office Depot gaan toch niet samen

De fusie tussen de Amerikaanse verkopers van kantoorartikelen Staples en Office Depot komt er dan toch niet. Eerder had de Amerikaanse handelscommissie FTC al aangegeven dat de fusie geen goed idee was en nu volgt de rechtbank die beslissing.

Te sterke positie

Begin vorig jaar kwam Staples al met het nieuws dat het branchegenoot Office Depot wilde overnemen voor 6,3 miljard dollar (5,5 miljard euro). Zo zou een bedrijf ontstaan met duizenden vestigingen en een omzet van ongeveer 35 miljard dollar (30 miljard euro). De FTC gaf echter in december aan dat het niet opgezet was met die mogelijke fusie en dat het geloofde dat de consument er slechter van zou worden. De sterke positie van het fusiebedrijf zou het immers in staat stellen om de prijzen te verhogen.

 

Een Amerikaanse federale rechter heeft nu het advies van de FTC gevolgd en houdt daarom de fusie tegen. Staples en Office Depot hebben besloten om niet naar een oplossing te zoeken en de fusie meteen af te blazen. Staples moet Office Depot nu wel 250 miljoen dollar (220 miljoen euro) betalen, omdat de fusie er niet komt.

 

Eerder was Europa wel akkoord gegaan met de fusie van de twee bedrijven, indien er enkele onderdelen werden verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top