Starbucks blijft onwettige belastingregeling gebruiken

Starbucks blijft onwettige belastingregeling gebruiken

Het Amerikaanse Starbucks blijft in Nederland gebruik maken van de regeling die het met de Nederlandse staat heeft gemaakt rond de betaling van zijn belasting, ook al is die volgens de Europese Commissie verboden staatssteun.

Beroep werkt niet opschortend

Uit de laatste jaarrekening blijkt echter dat Starbucks zijn belastbare winst toch op die onwettige wijze heeft berekend. Daardoor betaalt het slechts 434.000 euro winstbelasting, terwijl het 33 miljoen aan "royalty’s" versluist naar het Europese hoofdkantoor in Londen.

 

De regeling werd in 2007 afgesloten tussen Starbucks en de Nederlandse staat, maar die werd vorig jaar afgekeurd door de Europese Commissie. De Nederlandse staat gaat echter in beroep tegen die beslissing en ook Starbucks is dat van plan.

 

Beroep werkt echter niet opschortend en dus zou Starbucks zich eigenlijk moeten schikken naar de beslissing van de Europese Commissie. Omdat het dat niet doet, dreigt er een conflict te ontstaan met de Belastingdienst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top