Stemming bij Nederlandse consument blijft positief | RetailDetail

Stemming bij Nederlandse consument blijft positief

Stemming bij Nederlandse consument blijft positief

De stemming onder de Nederlandse consument bleef ook in mei positief. Net als in april waren er 1 procent meer optimisten dan pessimisten. Intussen blijkt dat ze in maart 0,9 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2015. De stijging is groter dan in februari.


Boven het gemiddelde van de voorbije 20 jaar

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) peilt elke maand naar de inschatting van de economische toestand door de consument. Er wordt zowel gevraagd naar zijn houding tegenover de voorbije twaalf maanden als tegenover het komende jaar. Verder wordt zijn koopbereidheid bevraagd. Daarbij wordt gekeken naar de evolutie van zijn persoonlijke financiële toestand in de voorbije en komende twaalf maanden en naar zijn aanvoelen of de tijd rijp is voor het doen van belangrijke aankopen. Telkens worden de positieve antwoorden afgezet tegenover de negatieve.


De peiling van mei leert dat er 1 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Daarmee blijft het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, waarin de pessimisten domineerden met 8 procent. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 procent meer optimisten). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 procent meer pessimisten).


Hogere verwachting voor komende twaalf maanden

De consumenten waren in mei iets positiever tegenover het economische klimaat dan in april, vooral omdat ze rooskleuriger tegen de toekomst aankijken. De koopbereidheid bleef daarentegen hangen op -1.Consumenten oordelen in mei nagenoeg gelijk over hun financiële situatie en vinden de tijd even gunstig voor grote aankopen als in april.


Consumptie trekt aan

Intussen blijkt dat de consumenten in maart 0,9 procent meer hebben uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015. De stijging is sterker dan die in februari. Toen stegen de uitgaven, gecorrigeerd voor het aantal koopdagen, maar met 0,1 procent, wat de kleinste toename sinds oktober 2014 was.
 
Vooral aan diensten werd daarbij meer besteed. Recreatie, horeca en cultuur lagen goed in de markt. Verder spendeerden de consumenten ook ruim 1 procent meer aan voedings- en genotmiddelen dan een jaar eerder. Pasen viel dit jaar trouwens in maart en niet in april zoals vorig jaar.
 
Aan duurzame goederen, zoals kleding en schoenen, gaven de Nederlanders daarentegen wat minder uit dan in maart 2015.
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.