Stemming bij Nederlandse consument blijft positief

Stemming bij Nederlandse consument blijft positief

De stemming onder de Nederlandse consument bleef ook in mei positief. Net als in april waren er 1 procent meer optimisten dan pessimisten. Intussen blijkt dat ze in maart 0,9 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2015. De stijging is groter dan in februari.


Boven het gemiddelde van de voorbije 20 jaar

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) peilt elke maand naar de inschatting van de economische toestand door de consument. Er wordt zowel gevraagd naar zijn houding tegenover de voorbije twaalf maanden als tegenover het komende jaar. Verder wordt zijn koopbereidheid bevraagd. Daarbij wordt gekeken naar de evolutie van zijn persoonlijke financiële toestand in de voorbije en komende twaalf maanden en naar zijn aanvoelen of de tijd rijp is voor het doen van belangrijke aankopen. Telkens worden de positieve antwoorden afgezet tegenover de negatieve.


De peiling van mei leert dat er 1 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Daarmee blijft het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, waarin de pessimisten domineerden met 8 procent. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 procent meer optimisten). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 procent meer pessimisten).


Hogere verwachting voor komende twaalf maanden

De consumenten waren in mei iets positiever tegenover het economische klimaat dan in april, vooral omdat ze rooskleuriger tegen de toekomst aankijken. De koopbereidheid bleef daarentegen hangen op -1.Consumenten oordelen in mei nagenoeg gelijk over hun financiële situatie en vinden de tijd even gunstig voor grote aankopen als in april.


Consumptie trekt aan

Intussen blijkt dat de consumenten in maart 0,9 procent meer hebben uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015. De stijging is sterker dan die in februari. Toen stegen de uitgaven, gecorrigeerd voor het aantal koopdagen, maar met 0,1 procent, wat de kleinste toename sinds oktober 2014 was.
 
Vooral aan diensten werd daarbij meer besteed. Recreatie, horeca en cultuur lagen goed in de markt. Verder spendeerden de consumenten ook ruim 1 procent meer aan voedings- en genotmiddelen dan een jaar eerder. Pasen viel dit jaar trouwens in maart en niet in april zoals vorig jaar.
 
Aan duurzame goederen, zoals kleding en schoenen, gaven de Nederlanders daarentegen wat minder uit dan in maart 2015.
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top