Stemming bij Nederlandse consument blijft positief | RetailDetail

Stemming bij Nederlandse consument blijft positief

Stemming bij Nederlandse consument blijft positief

De stemming onder de Nederlandse consument bleef ook in mei positief. Net als in april waren er 1 procent meer optimisten dan pessimisten. Intussen blijkt dat ze in maart 0,9 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2015. De stijging is groter dan in februari.


Boven het gemiddelde van de voorbije 20 jaar

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) peilt elke maand naar de inschatting van de economische toestand door de consument. Er wordt zowel gevraagd naar zijn houding tegenover de voorbije twaalf maanden als tegenover het komende jaar. Verder wordt zijn koopbereidheid bevraagd. Daarbij wordt gekeken naar de evolutie van zijn persoonlijke financiële toestand in de voorbije en komende twaalf maanden en naar zijn aanvoelen of de tijd rijp is voor het doen van belangrijke aankopen. Telkens worden de positieve antwoorden afgezet tegenover de negatieve.


De peiling van mei leert dat er 1 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Daarmee blijft het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, waarin de pessimisten domineerden met 8 procent. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 procent meer optimisten). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 procent meer pessimisten).


Hogere verwachting voor komende twaalf maanden

De consumenten waren in mei iets positiever tegenover het economische klimaat dan in april, vooral omdat ze rooskleuriger tegen de toekomst aankijken. De koopbereidheid bleef daarentegen hangen op -1.Consumenten oordelen in mei nagenoeg gelijk over hun financiële situatie en vinden de tijd even gunstig voor grote aankopen als in april.


Consumptie trekt aan

Intussen blijkt dat de consumenten in maart 0,9 procent meer hebben uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015. De stijging is sterker dan die in februari. Toen stegen de uitgaven, gecorrigeerd voor het aantal koopdagen, maar met 0,1 procent, wat de kleinste toename sinds oktober 2014 was.
 
Vooral aan diensten werd daarbij meer besteed. Recreatie, horeca en cultuur lagen goed in de markt. Verder spendeerden de consumenten ook ruim 1 procent meer aan voedings- en genotmiddelen dan een jaar eerder. Pasen viel dit jaar trouwens in maart en niet in april zoals vorig jaar.
 
Aan duurzame goederen, zoals kleding en schoenen, gaven de Nederlanders daarentegen wat minder uit dan in maart 2015.
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.