Sterke dollar drukt op omzet Procter & Gamble | RetailDetail

Sterke dollar drukt op omzet Procter & Gamble

Sterke dollar drukt op omzet Procter & Gamble

Procter & Gamble zegt zelf dat het er een goed tweede kwartaal heeft opzitten, nadat de omzet bij de ‘core business’ opnieuw omhoog ging, onder andere dankzij prijsstijgingen. Het bedrijf wist eerder ook al enkele minder presterende merken van de hand te doen.

 

Groei nettowinst

De autonome omzet, voor wisselkoersen en overnames, van P&G ging met twee procent de hoogte in. Het voorgaande kwartaal was er nog sprake geweest van een daling van 1 procent. Toch daalde de totale omzet van Procter & Gamble met 8,5 procent naar 16,92 miljard dollar (15,57 miljard euro), ietsje onder de verwachtingen van analisten.

 

Procter & Gamble wijt de daling volledig aan de sterke positie van de dollar en wisselkoerseffecten. Volgens het bedrijf hadden die een negatieve impact van 9 procent op de omzetresultaten. Ook voor het volledige boekjaar verwacht Procter & Gamble een gelijkaardige omzetdaling.

 

De nettowinst van Procter & Gamble steeg dan weer wel naar 3,2 miljard dollar (2,9 miljard euro). Dat is een fikse groei ten opzichte van een jaar eerder, toen de winst uitkwam op 2,4 miljard dollar (2,2 miljard euro). P&G wist de winst op te drijven door het voorbije jaar flink in de kosten te snoeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.