Studenten komen met oplossingen voor lager energieverbruik | RetailDetail

Studenten komen met oplossingen voor lager energieverbruik

Studenten komen met oplossingen voor lager energieverbruik
http://www.shutterstock.com/nl/pic-365270297/

Een aantal studenten Energietechnologie van de campus Thomas More in Geel hebben de afgelopen maanden een studie uitgevoerd bij een aantal handelszaken in de Kempen, om na te gaan hoe ze hun energiegebruik konden verlagen.

 

Energie besparen door deur te sluiten

De studenten hadden eerder al een oproep gedaan naar handelaars om deel te nemen. Uiteindelijk waren er 44 respondenten uit 11 gemeenten, waarvan er 25 werden geselecteerd om deel te nemen aan de studie.

 

Die studie toonde alvast enkele opvallende conclusies. Bij kledingzaken komt bijvoorbeeld 90 procent van de energierekening op het conto van de verlichting, het luchtgordijn en de airco. Kledingwinkels die hun deuren gesloten hielden tijdens de openingsuren konden zo tot 30 procent energie besparen.

 

Bij bakkers en slagers werd er dan weer veel energie verspild door een slechte scheiding tussen gekoelde en verwarmde ruimtes. Sportclubs kunnen op hun beurt flink besparen door spaardouchekoppen te installeren. Kantoren moeten echter proberen om energiezuinige verlichting te installeren. De verlichting is immers goed voor 17 procent van het verbruik en spaarzame lampen kan het verbruik daar met 62 procent terugdringen.

 

De handelaars zijn alvast tevreden over hun deelname aan de studie, die soms verrassende resultaten opleverde. “Wij waren ervan overtuigd dat verwarming de grootste hap uit ons budget nam. De scan van de studenten van Thomas More bewees het tegendeel: elektriciteit, voornamelijk inefficiënte verlichting, blijkt met stip de grootste kost. Dankzij de scan verleggen we nu terecht onze focus voor besparende maatregelen en zullen we eerst de verlichting aanpakken, daarna pas de verwarming”, zeggen de uitbaters van de Fred&Ginger-winkel in Mol aan madeinkempen.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top