Succesvolle verkopers op online marktplaatsen worden overnameprooi

PixieMe / Shutterstock.com

Het succes van grote internationale e-commerceplatformen heeft een nieuwe klasse van overnemer doen ontstaan. Gespecialiseerde bedrijven jagen op interessante webshops om over te nemen op basis van hun succes op die platformen. Die webshops bereiken vaak na enkele jaren een plateau waarop ze moeten beslissen over forse investeringen in verdere groei.

 

Thrasio en Perch in VS als voorbeelden

Het fenomeen ontstond, zoals wel vaker met dit soort dingen, enkele jaren geleden in de Verenigde Staten: daar maken gespecialiseerde overnemers als Thrasio en Perch grote sier. Hun model is nu de oceaan overgestoken: Het Financieele Dagblad legde het Nederlandse Dwarfs onder zijn vergrootglas.

 

Medeoprichter Demian Beenakker steekt niet onder stoelen of banken dat hij de mosterd haalde bij zijn Amerikaanse sectorgenoten. "Thrasio heeft een fantastisch businessmodel ontwikkeld en dat heeft ons de ogen geopend", klinkt het. Dat model is vrij eenvoudig: Dwarfs gaat op de grote online retailplatformen, zoals die van bol.com of Amazon, op zoek naar onafhankelijke webshops die daar goeie zaakjes doen, en probeert die dan over te nemen. Dat lukte Dwarfs alvast een eerste keer met Amco, een verkoper van keukenartikelen met een omzet van zes miljoen euro.

 

Investeren of verkopen

Dergelijke succesvolle webshops botsen vroeg of laat op de limieten van hun opstartmodel, en na enkele jaren van snelle groei rijst dan de kwestie of de oprichter de middelen (en zin) heeft om fors te investeren in de volgende groeifase van zijn bedrijf. Sommigen wagen die sprong, anderen zijn potentiële prooien voor Beenakker en zijn collega's. Zij nemen de boel over en leveren de mankracht en knowhow aan om versneld op te schalen, met de bedoeling de omzet vijf tot tien keer groter te maken.

 

De online marktplaatsen van de grote e-commercespelers zijn flink in opmars, vaak ten koste van de onafhankelijke webshops. Een logische evolutie, vindt Amco-topman Marco Coninx, die de voordelen van die marktplaatsen opsomt: ze spelen in op de wens van klanten die een onestopshop zoeken, klanten kopen op die grote platformen vaker en de logistieke kosten liggen lager. Daar staat uiteraard een kost tegenover: de marktplaatsen hanteren commissies van rond de 15%. Dat wordt, nog steeds volgens Coninx, dan weer wel gecompenseerd door de besparing op online advertenties voor een eigen webshop.

 

Overnamegolf op komst?

Moeten we ons dan aan een overnamegolf verwachten bij de Europese successpelers op de online marktplaatsen? Als we de lijn vanuit de Amerikaanse markt naar hier doortrekken, staat er ons zeker wat te wachten: daar haalden de opkopers al zowat anderhalf miljard dollar kapitaal op. Het potentieel is dan ook enorm: de verkopers op de marktplaats van Amazon zijn intussen goed voor een slordige 60% van de omzet van 475 miljard dollar van de e-commercegigant, becijferde het FD.

 

In onze contreien zijn de bedragen vooralsnog iets meer bescheiden: Dwarfs is van start gegaan met een kapitaal van 7,5 miljoen euro, maar dat is maar het aperitiefje. Daar komt binnenkort zo'n 30 miljoen euro aan schuldfinanciering bij via een Britse durfinvesteerder. Daarmee kunnen Beenakker & co aan de slag. Ze hebben specifieke doelwitten op het oog: geen doorverkopers van Aziatische spullen, de zogenaamde "dropshippers", maar webshops die eigen productontwikkeling of een eigen merk hebben ontwikkeld.

 

Daarvoor telt Dwarfs twee tot vier keer de brutowinst neer. Zo hoopt Beenakker een bedrijf uit te bouwen met een omzet van 200 tot 250 miljoen euro. Op dit moment is Dwarfs naar eigen zeggen de enige speler in z'n soort in Nederland. Elders in Europa zitten de concurrenten in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Maar zoals de markt nu evolueert, ziet het ernaar uit dat het daar niet bij zal blijven.