Sunday shopday: “Bijna 300 steden en gemeenten doen al mee” | RetailDetail

Sunday shopday: “Bijna 300 steden en gemeenten doen al mee”

Sunday shopday: “Bijna 300 steden en gemeenten doen al mee”

De eerste Sunday shopday vorig jaar smaakte naar meer, meent organisator Comeos. Daarom gaat de koopzondag ook dit jaar weer door op de eerste zondag van oktober, meer bepaald op 4 oktober.

 

"Eerste Sunday shopday verkoop +25%"

In 2014 deden aan de eerste Sunday shopday van Comeos 4.000 winkels in 165 steden en gemeenten mee. Hoewel er geen precieze vergelijking van de verkoopresultaten te maken valt, aangezien het de eerste Sunday shopday was en de meeste deelnemende winkels normaal op zondag gesloten zijn, waren de deelnemende handelaars volgens de handelsfederatie tevreden met het resultaat.


“We namen daarom het vorige weekend én het eerste oktoberweekend van 2013 als ijkpunten. Hieruit kunnen we concluderen dat we, met een geschatte 1,4 miljoen kaartbetalingen (cijfers Wordline), op zondag een extra verkoop van 25 procent kregen”, aldus Comeos-woordvoerster Marieke Huion.


Funshoppen, geen braderie

Dit jaar mikt Sunday shopday op een verdubbeling van het aantal deelnemende steden en gemeenten, en dus ook een forse toename van het aantal participerende retailers. “Alle belangrijke winkelsteden en -gemeenten doen dit jaar mee”, klinkt het. Zo opent dit jaar ook Brussel de deuren van zijn winkels op Sunday shopday. Nieuw is bovendien dat ook de meeste grote winkelcentra participeren.


“Funshoppen staat centraal bij Sunday shopday. Het gaat niet om kortingen of een braderie – we vragen integendeel zelfs om dat niet te doen – maar om een gezellige dag met leuke acties en evenementen. Zo waren er vorig jaar springkastelen, modeshows, champagnestands en nog veel meer”, vult Daniel de Raijmaeker nog aan.


Handelsfederatie Comeos heeft ook een eerste grote partner gevonden voor het jaarlijkse evenement: het gaat in zee met Worldline, die Sunday shopday onder meer via de maandelijkse afrekeningsbrief zal aankondigen bij al zijn kredietkaarthouders.


Handelaars kunnen zich vanaf nu overigens gratis inschrijven om deel te nemen aan Sunday shopday op de website www.sundayshopday.be. Op 18 juni organiseert Comeos ook een overleg met retailers in Brussel, waar ideeën en informatie uitgewisseld kunnen worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.