Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp
Shutterstock

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Gegevens doorverkopen

De berichten komen zogezegd uit naam van ketens als Delhaize, Lidl, Albert Heijn en Carrefour. De link in het bericht leidt naar een website waar de gebruiker een aantal persoonlijke gegevens moet achterlaten. Bovendien wordt het bericht meteen doorgestuurd naar alle contacten van de gebruiker.

 

Dat wil zeggen dat er in tegenstelling tot bij vele andere phishingberichten niet wordt gevraagd naar betaalgegevens of om geld te storten. De cybercriminelen verdienen hun geld met het doorverkopen van de gegevens die ze bemachtigen.

 

Reputatieschade

“In de afgelopen dagen hebben we hier heel wat vragen en opmerkingen over gekregen van klanten”, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Sommige mensen vragen zich af of die actie echt is, maar wij hebben er dus niets mee te maken. Onze naam wordt misbruikt. Deze actie levert ons reputatieschade op.”

 

Dat soort phishingberichten zijn niet nieuw en worden meestal via e-mail verstuurd. Voor Delhaize is het de eerste keer dat dit via WhatsApp gebeurt. Dat soort berichten maakt meer slachtoffers, omdat het voor gebruikers moeilijker is om ze te onderscheiden van echte berichten.

 

De supermarktketens werken nu samen met de Computer Crime Unit om na te gaan wie er achter de berichten zit, om ze zo een halt toe te roepen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim één jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep werkt aan een webshop en wil tegelijk in Frankrijk het aantal fysieke winkels opdrijven, om zo de omslag te maken naar een heus omnichannelbedrijf.

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

Back to top