Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp
Shutterstock

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Gegevens doorverkopen

De berichten komen zogezegd uit naam van ketens als Delhaize, Lidl, Albert Heijn en Carrefour. De link in het bericht leidt naar een website waar de gebruiker een aantal persoonlijke gegevens moet achterlaten. Bovendien wordt het bericht meteen doorgestuurd naar alle contacten van de gebruiker.

 

Dat wil zeggen dat er in tegenstelling tot bij vele andere phishingberichten niet wordt gevraagd naar betaalgegevens of om geld te storten. De cybercriminelen verdienen hun geld met het doorverkopen van de gegevens die ze bemachtigen.

 

Reputatieschade

“In de afgelopen dagen hebben we hier heel wat vragen en opmerkingen over gekregen van klanten”, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Sommige mensen vragen zich af of die actie echt is, maar wij hebben er dus niets mee te maken. Onze naam wordt misbruikt. Deze actie levert ons reputatieschade op.”

 

Dat soort phishingberichten zijn niet nieuw en worden meestal via e-mail verstuurd. Voor Delhaize is het de eerste keer dat dit via WhatsApp gebeurt. Dat soort berichten maakt meer slachtoffers, omdat het voor gebruikers moeilijker is om ze te onderscheiden van echte berichten.

 

De supermarktketens werken nu samen met de Computer Crime Unit om na te gaan wie er achter de berichten zit, om ze zo een halt toe te roepen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Lidl maakt 645 ton huismerkchocolade Fairtrade

12/01/2018

Lidl maakt een deel van haar Belgische huismerkchocolade fairtrade: verschillende reepsoorten van het huismerk Fin Carré krijgen het fairtradelabel. Het gaat om chocolade waarvan Lidl jaarlijks ruim 645 ton verkoopt. 

Back to top