Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp | RetailDetail

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp
Shutterstock

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Gegevens doorverkopen

De berichten komen zogezegd uit naam van ketens als Delhaize, Lidl, Albert Heijn en Carrefour. De link in het bericht leidt naar een website waar de gebruiker een aantal persoonlijke gegevens moet achterlaten. Bovendien wordt het bericht meteen doorgestuurd naar alle contacten van de gebruiker.

 

Dat wil zeggen dat er in tegenstelling tot bij vele andere phishingberichten niet wordt gevraagd naar betaalgegevens of om geld te storten. De cybercriminelen verdienen hun geld met het doorverkopen van de gegevens die ze bemachtigen.

 

Reputatieschade

“In de afgelopen dagen hebben we hier heel wat vragen en opmerkingen over gekregen van klanten”, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Sommige mensen vragen zich af of die actie echt is, maar wij hebben er dus niets mee te maken. Onze naam wordt misbruikt. Deze actie levert ons reputatieschade op.”

 

Dat soort phishingberichten zijn niet nieuw en worden meestal via e-mail verstuurd. Voor Delhaize is het de eerste keer dat dit via WhatsApp gebeurt. Dat soort berichten maakt meer slachtoffers, omdat het voor gebruikers moeilijker is om ze te onderscheiden van echte berichten.

 

De supermarktketens werken nu samen met de Computer Crime Unit om na te gaan wie er achter de berichten zit, om ze zo een halt toe te roepen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.