Tabak moet volledig uit het zicht verdwijnen | RetailDetail

Tabak moet volledig uit het zicht verdwijnen

Tabak moet volledig uit het zicht verdwijnen
Shutterstock

Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn heeft een nieuw voorstel uitgewerkt voor een volledig uitstalverbod voor tabaksproducten. Zo moeten consumenten minder snel verleid worden om tabak of sigaretten te kopen.

Geen automaten

Als het uitstalverbod wordt goedgekeurd, wil dat ook zeggen dat elke vorm van zelfbediening verdwijnt. Zo zullen er geen graaibakken met pakjes sigaretten meer te vinden zijn en verdwijnen ook de automaten in de horeca. Supermarkten moeten vanaf 2020 alle sigaretten uit het zicht plaatsen, bij alle andere verkooppunten moet dat tegen 2022. De enige uitzondering op de nieuwe regels zijn speciaalzaken die uitsluitend rookwaren en rookaccessoires verkopen, maar zelfs daar geldt dat rookwaren niet meer zichtbaar getoond mogen worden.

 

Het voorstel voor het uitstalverbod gaat deze week in consultatie, waarbij de verschillende partijen hun opmerkingen kunnen geven. Die zullen vooral gaan over de uitvoerbaarheid en de technische gevolgen van de regels. Het uitstalverbod op zich kan alvast rekenen op brede steun uit de politiek en van de kiezers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top