Tabak moet volledig uit het zicht verdwijnen | RetailDetail

Tabak moet volledig uit het zicht verdwijnen

Tabak moet volledig uit het zicht verdwijnen
Shutterstock

Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn heeft een nieuw voorstel uitgewerkt voor een volledig uitstalverbod voor tabaksproducten. Zo moeten consumenten minder snel verleid worden om tabak of sigaretten te kopen.

Geen automaten

Als het uitstalverbod wordt goedgekeurd, wil dat ook zeggen dat elke vorm van zelfbediening verdwijnt. Zo zullen er geen graaibakken met pakjes sigaretten meer te vinden zijn en verdwijnen ook de automaten in de horeca. Supermarkten moeten vanaf 2020 alle sigaretten uit het zicht plaatsen, bij alle andere verkooppunten moet dat tegen 2022. De enige uitzondering op de nieuwe regels zijn speciaalzaken die uitsluitend rookwaren en rookaccessoires verkopen, maar zelfs daar geldt dat rookwaren niet meer zichtbaar getoond mogen worden.

 

Het voorstel voor het uitstalverbod gaat deze week in consultatie, waarbij de verschillende partijen hun opmerkingen kunnen geven. Die zullen vooral gaan over de uitvoerbaarheid en de technische gevolgen van de regels. Het uitstalverbod op zich kan alvast rekenen op brede steun uit de politiek en van de kiezers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?