Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress | RetailDetail

Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress

Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress
Doug Stephens, the Retail Prophet

De sterke internationale line-up stelde niet teleur op het RetailDetail Congress 2017. Vooral ‘retailprofeet’ Doug Stephens wist de zaal te overtuigen. Technologie en beleving gaan hand in hand in de winkel van de toekomst.

Klant naadloos bedienen

Het was de sympathieke robot Pepper die het talrijk opgekomen publiek verwelkomde voor de plenaire sessie, na de thematische voorprogramma’s. Even leek het erop dat ook presentator Gino Van Ossel zijn job zou verliezen aan een robot, maar zo ver kwam het uiteindelijk niet. Opvallende conclusie: de vier sprekers bleken het in grote lijnen roerend met elkaar eens. Of handel nu online of offline is, b2b, b2c of c2c, uiteindelijk is het commerce en komt het erop aan de klant naadloos te bedienen op zijn wenken.

 

Wijnand Jongen, die de ‘vervlaamste’ editie van zijn boek ‘Het einde van online winkelen’ kwam voorstellen, spreekt dan ook van de ‘onlife’ consument. Cate Trotter van Insider Trends predikt een sterk geloof in technologie om de winkelervaring te verbeteren. Want ‘shopping sucks’ toch veel te vaak, vindt ze. Winkels zullen een keuze moeten maken: ofwel functionele afhaalpunten worden, ofwel voluit gaan voor de beleving van ‘slow shopping’. Eric Croon van Zamro kwam getuigen hoe Amazon ook de b2b-markt komt verstoren, en hoe hij daar met Zamro een antwoord op formuleert.

 

#RDC17 was trending

Top of the bill Doug Stephens tenslotte had ook een nieuw boek in de aanbieding, Re-engineering Retail. Volgens hem beleven we slechts ‘het einde van het begin van e-commerce’. We hebben amper het eerste hoofdstuk uit. De dominantie van Amazon is wel indrukwekkend, maar de ervaring die de e-commercegigant biedt, is dat helemaal niet. We hebben dus nog niets gezien. Fysieke winkelplaatsen zullen niet verdwijnen, maar wel drastisch veranderen. Winkels zijn krachtige media die de consument verrassende ervaringen bieden. “Vergeet omzet per vierkante meter, ga voor beleving per vierkante meter”, aldus de retailprofeet.

 

Voor een impressie van het event kun je de vele foto's en enthousiaste reacties op de sociale media checken: de hashtag #RDC17 was trending topic gisteravond! Hou ook onze Facebookpagina in het oog voor het foto- en videoverslag dat er binnenkort aankomt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.