Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress | RetailDetail

Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress

Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress
Doug Stephens, the Retail Prophet

De sterke internationale line-up stelde niet teleur op het RetailDetail Congress 2017. Vooral ‘retailprofeet’ Doug Stephens wist de zaal te overtuigen. Technologie en beleving gaan hand in hand in de winkel van de toekomst.

Klant naadloos bedienen

Het was de sympathieke robot Pepper die het talrijk opgekomen publiek verwelkomde voor de plenaire sessie, na de thematische voorprogramma’s. Even leek het erop dat ook presentator Gino Van Ossel zijn job zou verliezen aan een robot, maar zo ver kwam het uiteindelijk niet. Opvallende conclusie: de vier sprekers bleken het in grote lijnen roerend met elkaar eens. Of handel nu online of offline is, b2b, b2c of c2c, uiteindelijk is het commerce en komt het erop aan de klant naadloos te bedienen op zijn wenken.

 

Wijnand Jongen, die de ‘vervlaamste’ editie van zijn boek ‘Het einde van online winkelen’ kwam voorstellen, spreekt dan ook van de ‘onlife’ consument. Cate Trotter van Insider Trends predikt een sterk geloof in technologie om de winkelervaring te verbeteren. Want ‘shopping sucks’ toch veel te vaak, vindt ze. Winkels zullen een keuze moeten maken: ofwel functionele afhaalpunten worden, ofwel voluit gaan voor de beleving van ‘slow shopping’. Eric Croon van Zamro kwam getuigen hoe Amazon ook de b2b-markt komt verstoren, en hoe hij daar met Zamro een antwoord op formuleert.

 

#RDC17 was trending

Top of the bill Doug Stephens tenslotte had ook een nieuw boek in de aanbieding, Re-engineering Retail. Volgens hem beleven we slechts ‘het einde van het begin van e-commerce’. We hebben amper het eerste hoofdstuk uit. De dominantie van Amazon is wel indrukwekkend, maar de ervaring die de e-commercegigant biedt, is dat helemaal niet. We hebben dus nog niets gezien. Fysieke winkelplaatsen zullen niet verdwijnen, maar wel drastisch veranderen. Winkels zijn krachtige media die de consument verrassende ervaringen bieden. “Vergeet omzet per vierkante meter, ga voor beleving per vierkante meter”, aldus de retailprofeet.

 

Voor een impressie van het event kun je de vele foto's en enthousiaste reacties op de sociale media checken: de hashtag #RDC17 was trending topic gisteravond! Hou ook onze Facebookpagina in het oog voor het foto- en videoverslag dat er binnenkort aankomt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?