Telemarketeers onzorgvuldig met bel-me-niet-meer-lijst

Telemarketeers onzorgvuldig met bel-me-niet-meer-lijst

Vier op de tien gecontroleerde telemarketingbedrijven bellen toch nog naar consumenten wier telefoonnummer op de fameuze "bel-me-niet-meer"-lijst prijkt. Die bevat intussen al bijna één miljoen nummers.

 

Bijna 1,5 miljoen telefoontjes gecheckt

Sinds 1 juli vorig jaar kan al wie geen telefoontjes wil ontvangen van een telemarketingbedrijf zich registeren op de Bel-me-niet-meer-website. Die bevat intussen al 985.000 telefoonnummers ‑ “een bijzonder groot succes”, aldus minister van consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) ‑ en telemarketingbedrijven zijn verplicht de lijst te gebruiken en na te leven.

 

Tussen 1 oktober 2015 en 29 april 2016 voerde de Economische Inspectie van de FOD Economie een uitgebreid onderzoek naar 70 ondernemingen die aan telemarketing doen. Alles samen werden daarbij liefst 1.470.368 oproepen gescreend. In de praktijk bleken 28 van de 70 gecontroleerde ondernemingen ‑ dat is liefst 40% ‑ toch nog geregeld mensen op te bellen die zich op de bel-me-niet-meer-lijst hadden ingeschreven.

 

Van “onzorgvuldig” tot “doelbewust”

De meeste inbreuken kwamen gelukkig voort uit onzorgvuldigheid, nuanceert het kabinet meteen. Meestal maakt de onderneming wel gebruik van de bel-me-niet-meer-lijst maar kruist ze die gegevens onvoldoende met haar eigen databestand. In tien gevallen maakten de overtreders echter geen gebruik van de fameuze lijst en zeven keer bleek zelfs sprake van ‘agressieve handelspraktijken’ waarbij doelbewust én herhaaldelijk een niet-gewenste oproep werd geplaatst.

 

“Dit onderzoek toont aan dat een aantal van die bedrijven hardleers is”, zegt minister Peeters. “Overtreders zullen dan ook worden aangepakt. 22 ondernemingen hebben een administratieve boete gekregen, voor één bedrijf hebben we zelfs een procedure opgestart om hun activiteiten te staken.”

 

De minister waarschuwt ook meteen: “We zullen deze controles blijven voeren en zo de consument blijven beschermen tegen bedrijven die het niet al te nauw nemen met de privacyregels en de wensen van de consument.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top