Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Uniek in Europa

Tijdens de reclameblokken enkel advertenties te zien krijgen voor producten die de consument koopt, dat is in een notendop waar ‘smart ads’ voor staan. De voorbije maanden kregen al zo’n 1,3 miljoen Telenet-klanten die naar een SBS-zender keken (Vier, Vijf en Zes) ‘spotjes op maat’ te zien. Na een succesvolle testfase wordt het systeem nu uitgerold.

 

Hoe de zender/adverteerders weten wat de kijker zoal koopt? Op basis van diens kijk- en surfgedrag en tal van andere gegevens die adverteerders toelaten om meer gerichte en relevante boodschappen te sturen. SBS werkt daarvoor samen met dataleverancier Bisnode.

 

Om de kans dat de spot effectief bekeken wordt te vergroten, is niets aan het toeval overgelaten: “Als zo'n spotje doorgespoeld wordt, herprogrammeren we het gewoon en krijg je het tijdens het volgende reclameblok te zien”, zegt accountmanager Katrien Van den Bussche van SBS Belgium in Het Nieuwsblad.

 

Ook concurrent Proximus test momenteel gepersonaliseerde reclameblokken. Net als Medialaan, het moederbedrijf van VTM. Maar de aanpak van SBS en Telenet is uniek in Europa: “Het is de eerste keer dat tv-zenders tijdens het live kijken geadresseerde reclame aanbieden. Voorlopig gaat het om een klein aantal reclameblokken met telkens één gepersonaliseerd item. Maar het aantal blokken zal in de toekomst gestaag toenemen”, zegt Kristof Demasure, woordvoerder van SBS.

 

Op maat van regionale adverteerders

De smart ads, beschikbaar vanaf 20.000 euro, richten zich vooral tot regionale adverteerders in een straal van dertig kilometer rond hun vestiging en worden aangepast aan het profiel van de kijker.

 

RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck spreekt van een “noodzakelijke evolutie”: “De vier grootste wereldspelers ‑ Alibaba, Google, Amazon en Facebook ‑ monitoren je voortdurend, onder meer via je smartphone. Wel, aan die spelers spenderen we binnenkort 40% van ons budget. Als onze lokale zaken die strijd willen aangaan om het geld in eigen land te houden, moeten ze die tactiek ook hanteren.”

 

En de privacy? Nieuwe Telenet-klanten moeten expliciet hun toestemming geven, bestaande klanten wordt duidelijk gewezen op de voorwaarden. Dat is de Privacycommissie met Telenet overeengekomen. “Al hebben de klanten zelf ook de verantwoordelijk om alle richtlijnen goed te lezen”, klinkt het bij beide partijen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top