Test-Aankoop: "Colruyt blijft de goedkoopste"

Test-Aankoop: "Colruyt blijft de goedkoopste"

Uit het jaarlijks prijsonderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop blijkt dat supermarktketen Colruyt de goedkoopste blijft, maar dat het verschil met de concurrentie wel kleiner wordt.

Leader Price heeft goedkoopste huismerken

De keten blijft net zoals de voorbije jaren aan de leiding op vlak van A-merken. De voorbije jaren moest Colruyt bij merkproducten nog Delhaize-dochter Red Market naast zich dulden, maar dit jaar is er toch een klein verschil met de concurrentie. Colruyt kan die kleine kloof slaan door zijn prijzen ook aan de lokale concurrentie aan te passen. Het prijsverschil tussen Colruyt en de duurste keten, Smatch, was dit jaar 13 procent: een fikse daling ten opzichte van een jaar eerder, toen het verschil nog 25 procent was.

 

Bij de huismerken is Leader Price de goedkoopste met het gelijknamige merk, Colruyt strandt daar op de tweede plaats met Boni Selection. Bij de eersteprijsproducten deelt Colruyt de leiding met Leader Price, met op de derde plaats Okay. De eersteprijsproducten van Aldi en Lidl zijn duurder dan die van Colruyt, maar wel goedkoper dan de huismerken van Leader Price en Colruyt.

 

Albert Heijn bezig aan opmars

Bij de rangschikking waarin de verschillende producten worden samengeteld, wat de meest realistische weergave is voor een normale consument, staat Colruyt ook nog steeds op kop. Albert Heijn is daar echter bezig aan een flinke opmars, van de vierde naar de tweede plaats. Het duwt zo Red Market naar de derde plaats. Smatch is gemiddeld 16 procent duurder dan Colruyt en is daarmee de duurste keten. Het verschil wordt ook hier wel kleiner.

 

Test-Aankoop bezocht naar aanleiding van het onderzoek 738 supermarkten en noteerde daarbij de prijs van 136.814 producten. Op basis van die resultaten werd een klassement opgesteld voor de goedkoopste supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top