Test-Aankoop: "Colruyt blijft de goedkoopste"

Test-Aankoop: "Colruyt blijft de goedkoopste"

Uit het jaarlijks prijsonderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop blijkt dat supermarktketen Colruyt de goedkoopste blijft, maar dat het verschil met de concurrentie wel kleiner wordt.

Leader Price heeft goedkoopste huismerken

De keten blijft net zoals de voorbije jaren aan de leiding op vlak van A-merken. De voorbije jaren moest Colruyt bij merkproducten nog Delhaize-dochter Red Market naast zich dulden, maar dit jaar is er toch een klein verschil met de concurrentie. Colruyt kan die kleine kloof slaan door zijn prijzen ook aan de lokale concurrentie aan te passen. Het prijsverschil tussen Colruyt en de duurste keten, Smatch, was dit jaar 13 procent: een fikse daling ten opzichte van een jaar eerder, toen het verschil nog 25 procent was.

 

Bij de huismerken is Leader Price de goedkoopste met het gelijknamige merk, Colruyt strandt daar op de tweede plaats met Boni Selection. Bij de eersteprijsproducten deelt Colruyt de leiding met Leader Price, met op de derde plaats Okay. De eersteprijsproducten van Aldi en Lidl zijn duurder dan die van Colruyt, maar wel goedkoper dan de huismerken van Leader Price en Colruyt.

 

Albert Heijn bezig aan opmars

Bij de rangschikking waarin de verschillende producten worden samengeteld, wat de meest realistische weergave is voor een normale consument, staat Colruyt ook nog steeds op kop. Albert Heijn is daar echter bezig aan een flinke opmars, van de vierde naar de tweede plaats. Het duwt zo Red Market naar de derde plaats. Smatch is gemiddeld 16 procent duurder dan Colruyt en is daarmee de duurste keten. Het verschil wordt ook hier wel kleiner.

 

Test-Aankoop bezocht naar aanleiding van het onderzoek 738 supermarkten en noteerde daarbij de prijs van 136.814 producten. Op basis van die resultaten werd een klassement opgesteld voor de goedkoopste supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim één jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep werkt aan een webshop en wil tegelijk in Frankrijk het aantal fysieke winkels opdrijven, om zo de omslag te maken naar een heus omnichannelbedrijf.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Back to top