Test-Aankoop: "Colruyt blijft de goedkoopste"

Test-Aankoop: "Colruyt blijft de goedkoopste"

Uit het jaarlijks prijsonderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop blijkt dat supermarktketen Colruyt de goedkoopste blijft, maar dat het verschil met de concurrentie wel kleiner wordt.

Leader Price heeft goedkoopste huismerken

De keten blijft net zoals de voorbije jaren aan de leiding op vlak van A-merken. De voorbije jaren moest Colruyt bij merkproducten nog Delhaize-dochter Red Market naast zich dulden, maar dit jaar is er toch een klein verschil met de concurrentie. Colruyt kan die kleine kloof slaan door zijn prijzen ook aan de lokale concurrentie aan te passen. Het prijsverschil tussen Colruyt en de duurste keten, Smatch, was dit jaar 13 procent: een fikse daling ten opzichte van een jaar eerder, toen het verschil nog 25 procent was.

 

Bij de huismerken is Leader Price de goedkoopste met het gelijknamige merk, Colruyt strandt daar op de tweede plaats met Boni Selection. Bij de eersteprijsproducten deelt Colruyt de leiding met Leader Price, met op de derde plaats Okay. De eersteprijsproducten van Aldi en Lidl zijn duurder dan die van Colruyt, maar wel goedkoper dan de huismerken van Leader Price en Colruyt.

 

Albert Heijn bezig aan opmars

Bij de rangschikking waarin de verschillende producten worden samengeteld, wat de meest realistische weergave is voor een normale consument, staat Colruyt ook nog steeds op kop. Albert Heijn is daar echter bezig aan een flinke opmars, van de vierde naar de tweede plaats. Het duwt zo Red Market naar de derde plaats. Smatch is gemiddeld 16 procent duurder dan Colruyt en is daarmee de duurste keten. Het verschil wordt ook hier wel kleiner.

 

Test-Aankoop bezocht naar aanleiding van het onderzoek 738 supermarkten en noteerde daarbij de prijs van 136.814 producten. Op basis van die resultaten werd een klassement opgesteld voor de goedkoopste supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top