Test-Aankoop: "Colruyt blijft de goedkoopste"

Test-Aankoop: "Colruyt blijft de goedkoopste"

Uit het jaarlijks prijsonderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop blijkt dat supermarktketen Colruyt de goedkoopste blijft, maar dat het verschil met de concurrentie wel kleiner wordt.

Leader Price heeft goedkoopste huismerken

De keten blijft net zoals de voorbije jaren aan de leiding op vlak van A-merken. De voorbije jaren moest Colruyt bij merkproducten nog Delhaize-dochter Red Market naast zich dulden, maar dit jaar is er toch een klein verschil met de concurrentie. Colruyt kan die kleine kloof slaan door zijn prijzen ook aan de lokale concurrentie aan te passen. Het prijsverschil tussen Colruyt en de duurste keten, Smatch, was dit jaar 13 procent: een fikse daling ten opzichte van een jaar eerder, toen het verschil nog 25 procent was.

 

Bij de huismerken is Leader Price de goedkoopste met het gelijknamige merk, Colruyt strandt daar op de tweede plaats met Boni Selection. Bij de eersteprijsproducten deelt Colruyt de leiding met Leader Price, met op de derde plaats Okay. De eersteprijsproducten van Aldi en Lidl zijn duurder dan die van Colruyt, maar wel goedkoper dan de huismerken van Leader Price en Colruyt.

 

Albert Heijn bezig aan opmars

Bij de rangschikking waarin de verschillende producten worden samengeteld, wat de meest realistische weergave is voor een normale consument, staat Colruyt ook nog steeds op kop. Albert Heijn is daar echter bezig aan een flinke opmars, van de vierde naar de tweede plaats. Het duwt zo Red Market naar de derde plaats. Smatch is gemiddeld 16 procent duurder dan Colruyt en is daarmee de duurste keten. Het verschil wordt ook hier wel kleiner.

 

Test-Aankoop bezocht naar aanleiding van het onderzoek 738 supermarkten en noteerde daarbij de prijs van 136.814 producten. Op basis van die resultaten werd een klassement opgesteld voor de goedkoopste supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top