Test-Aankoop ontmaskert 800 valse webshops met Belgische domeinnamen

Test-Aankoop ontmaskert 800 valse webshops met Belgische domeinnamen

Test-Aankoop ontmaskert 800 valse webshops met Belgische domeinnamen
Shutterstock

Test Aankoop heeft ettelijke honderden valse webshops ontmaskerd die bestaande domeinnamen misbruiken. Alle 800 hebben ze een .be-domeinnaam en verkopen ze (merk)kledij, -schoenen en accessoires aan fikse kortingen.

 

Chinese en Oost-Europese internetcriminelen

Volgens Test-Aankoop kopen Chinese en Oost-Europese internetcriminelen massaal bestaande Belgische domeinnamen op waarvan de registratie is verlopen. Vervolgens koppelen ze er een webshop aan waar ze kledij, schoenen of accessoires tegen wel erg aantrekkelijke prijzen aanbieden. “Hun doel: zoveel mogelijk mensen doen klikken en kopen. Wie bestelt, riskeert echter helemaal niets te ontvangen of erger: een geplunderde bankrekening door phishing-praktijken”, zo waarschuwt de consumentenorganisatie.

 

Gewoon door te googelen vond Test-Aankoop er liefst 800: “Elke shop heeft dezelfde kenmerken: een .be-domeinnaam die weinig met een webshop te maken heeft, nergens contactgegevens over het bedrijf achter de webshop en misbruik van bestaande merknamen en logo’s. Ook geen of erg onduidelijke retourvoorwaarden zijn typisch voor deze malafide webshops.”

 

De FOD Economie en DNS Belgium reageren alvast positief op de vraag van Test-Aankoop om de bewuste websites offline te halen. Ze bevestigden alles in het werk te stellen om deze shops zo snel mogelijk te blokkeren. Test-Aankoop wijst er wel op dat dit maar het “topje van de ijsberg” is: "Volgens webanalisten zijn er wereldwijd 700.000 malafide webshops en gebruiken meer dan 11.000 nepshops de extensie .be”, klinkt het nog.

 

Test-Aankoop vraagt dan ook dat DNS Belgium nog strikter dan nu al het geval is zou controleren of de contactgegevens realistisch zijn en daadwerkelijk bestaan alvorens de domeinnaam effectief te registreren. De Economische Inspectie zou dan weer zelf webshops offline moeten kunnen halen. “Nu moet zij voor gevallen van fraude of oplichting langs het parket passeren, wat veel tijd en mogelijk meer slachtoffers kost”, besluit de consumentenorganisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.