Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar
Tom&Co

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Fysieke winkels “onmisbaar”

Het is intussen al ruim een jaar geleden dat Delhaize Tom&Co verkocht aan een groep rond gewezen kaderlid Lionel Desclée, in in dat jaar heeft de keten van dierenspeciaalzaken niet stilgezeten. In België, waar de groep 130 winkels telt (het merendeel in franchising) zijn tal van winkels heringericht en is een aantal zelfs verhuisd naar een betere locatie. 

 

In Frankrijk lag de focus dan weer op expansie. Een logische keuze, in de wetenschap dat de markt er vier keer groter is dan die in ons land. Tom&Co is bij onze zuiderburen al actief sinds 2011 en telt er intussen twintig winkels. “Bedoeling is om in onze sector de nummer één in franchise te worden in Frankrijk”, vertelt Desclée aan TrendsTendances: “Tegen eind dit jaar mikken we al op 25 vestigingen.” De Belgische keten nam de voorbije maanden enkele dierenspeciaalzaken over, maar mikt toch vooral op “organische groei”, lees gloednieuwe franchisewinkels.

 

Omnichannel

Voor de CEO van Tom&Co is het duidelijk dat het fysieke verkooppunt onmisbaar blijft, maar “onze winkels mogen zich niet langer beperken tot het verkopen van producten. Ze moeten plekken worden waar beleving en ontdekking centraal staan, met een breed productassortiment en levende dieren. Bovendien moeten onze medewerkers zeer gepassioneerd zijn en over een goede expertise beschikken. In België zijn veel van onze mensen assistent-dierenartsen, in Frankrijk is drie jaar dierenverzorging een vereiste.”

 

Dat wil echter niet zeggen dat Tom&Co de digitale wereld niet omarmt: “Wij zijn aan het werken aan een omnichannelaanbod. Het idee is om klanten de mogelijkheid te geven om online te kopen en hun bestellingen thuis te laten leveren of in de winkel af te halen, maar evengoed om in de winkel te komen kopen en hun bestelling aan huis te laten leveren. Alle opties liggen open. Tegelijk zouden we zo ook ons aantal referenties aanzienlijk kunnen uitbreiden”, aldus nog Desclée.

 

Tom&Co heeft vandaag een assortiment van zo’n 7.000 à 8.000 producten. In 2016 draaide de keten van dierenspeciaalzaken een omzet van om en bij de 200 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top