Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar
Tom&Co

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Fysieke winkels “onmisbaar”

Het is intussen al ruim een jaar geleden dat Delhaize Tom&Co verkocht aan een groep rond gewezen kaderlid Lionel Desclée, in in dat jaar heeft de keten van dierenspeciaalzaken niet stilgezeten. In België, waar de groep 130 winkels telt (het merendeel in franchising) zijn tal van winkels heringericht en is een aantal zelfs verhuisd naar een betere locatie. 

 

In Frankrijk lag de focus dan weer op expansie. Een logische keuze, in de wetenschap dat de markt er vier keer groter is dan die in ons land. Tom&Co is bij onze zuiderburen al actief sinds 2011 en telt er intussen twintig winkels. “Bedoeling is om in onze sector de nummer één in franchise te worden in Frankrijk”, vertelt Desclée aan TrendsTendances: “Tegen eind dit jaar mikken we al op 25 vestigingen.” De Belgische keten nam de voorbije maanden enkele dierenspeciaalzaken over, maar mikt toch vooral op “organische groei”, lees gloednieuwe franchisewinkels.

 

Omnichannel

Voor de CEO van Tom&Co is het duidelijk dat het fysieke verkooppunt onmisbaar blijft, maar “onze winkels mogen zich niet langer beperken tot het verkopen van producten. Ze moeten plekken worden waar beleving en ontdekking centraal staan, met een breed productassortiment en levende dieren. Bovendien moeten onze medewerkers zeer gepassioneerd zijn en over een goede expertise beschikken. In België zijn veel van onze mensen assistent-dierenartsen, in Frankrijk is drie jaar dierenverzorging een vereiste.”

 

Dat wil echter niet zeggen dat Tom&Co de digitale wereld niet omarmt: “Wij zijn aan het werken aan een omnichannelaanbod. Het idee is om klanten de mogelijkheid te geven om online te kopen en hun bestellingen thuis te laten leveren of in de winkel af te halen, maar evengoed om in de winkel te komen kopen en hun bestelling aan huis te laten leveren. Alle opties liggen open. Tegelijk zouden we zo ook ons aantal referenties aanzienlijk kunnen uitbreiden”, aldus nog Desclée.

 

Tom&Co heeft vandaag een assortiment van zo’n 7.000 à 8.000 producten. In 2016 draaide de keten van dierenspeciaalzaken een omzet van om en bij de 200 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Back to top