Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar
Tom&Co

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Fysieke winkels “onmisbaar”

Het is intussen al ruim een jaar geleden dat Delhaize Tom&Co verkocht aan een groep rond gewezen kaderlid Lionel Desclée, in in dat jaar heeft de keten van dierenspeciaalzaken niet stilgezeten. In België, waar de groep 130 winkels telt (het merendeel in franchising) zijn tal van winkels heringericht en is een aantal zelfs verhuisd naar een betere locatie. 

 

In Frankrijk lag de focus dan weer op expansie. Een logische keuze, in de wetenschap dat de markt er vier keer groter is dan die in ons land. Tom&Co is bij onze zuiderburen al actief sinds 2011 en telt er intussen twintig winkels. “Bedoeling is om in onze sector de nummer één in franchise te worden in Frankrijk”, vertelt Desclée aan TrendsTendances: “Tegen eind dit jaar mikken we al op 25 vestigingen.” De Belgische keten nam de voorbije maanden enkele dierenspeciaalzaken over, maar mikt toch vooral op “organische groei”, lees gloednieuwe franchisewinkels.

 

Omnichannel

Voor de CEO van Tom&Co is het duidelijk dat het fysieke verkooppunt onmisbaar blijft, maar “onze winkels mogen zich niet langer beperken tot het verkopen van producten. Ze moeten plekken worden waar beleving en ontdekking centraal staan, met een breed productassortiment en levende dieren. Bovendien moeten onze medewerkers zeer gepassioneerd zijn en over een goede expertise beschikken. In België zijn veel van onze mensen assistent-dierenartsen, in Frankrijk is drie jaar dierenverzorging een vereiste.”

 

Dat wil echter niet zeggen dat Tom&Co de digitale wereld niet omarmt: “Wij zijn aan het werken aan een omnichannelaanbod. Het idee is om klanten de mogelijkheid te geven om online te kopen en hun bestellingen thuis te laten leveren of in de winkel af te halen, maar evengoed om in de winkel te komen kopen en hun bestelling aan huis te laten leveren. Alle opties liggen open. Tegelijk zouden we zo ook ons aantal referenties aanzienlijk kunnen uitbreiden”, aldus nog Desclée.

 

Tom&Co heeft vandaag een assortiment van zo’n 7.000 à 8.000 producten. In 2016 draaide de keten van dierenspeciaalzaken een omzet van om en bij de 200 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.