Topman E.Leclerc op één na populairste “patron” van Frankrijk

Topman E.Leclerc op één na populairste “patron” van Frankrijk

Michel-Edouard Leclerc, de grote baas van de Franse distributiegroep E.Leclerc, is volgens een enquête van de Huffington Post de op één na populairste "patron" bij onze zuiderburen: vooral omdat hij de koopkracht van de Fransen probeert te beschermen.

Fransman ligt wakker van 'koopkracht'

Na 'pop polls' van acteurs, zangers, sportlui, politici en noem maar op, bedacht de redactie van de Franse Huffington Post ook een hitparade van bedrijfsleiders. Met liefst 39% van de stemmen prijkt Xavier Niel, de topman van Iliad, het moederconcern van gsm-operator Free, op één. In de top-5 staat overigens nog een oude bekende uit het retailwereldje tegen: Pierre Kosciusko-Morizet, oprichter van vergelijkingssite PriceMinister (op vier).


Opmerkelijk: "Het zijn vooral bedrijfsleiders die zich bezorgd tonen om de koopkracht van de Fransen, die de meeste stemmen achter zich krijgen", analyseert de redactie het resultaat. Zo wordt de baas van Free in Frankrijk omschreven als de "Robin Hood van de telecomsector", sinds zijn bedrijf erin geslaagd is de prijzen met een factor vier te verminderen, waardoor de Fransen zo'n 2 miljard euro konden besparen op hun gsmfactuur.

 

BTW-verhoging met vertraging

Ook Michel-Edouard Leclerc wordt alom geprezen "voor zijn bezorgdheid om de koopkracht: hij was het die in zijn tankstations de brandstof tegen kostprijs verkocht (toen de brandstofprijzen in de zomer van 2012 de pan uitswingden, nvdr.), en recent nog besliste hij de btw-verhoging met vertraging door te rekenen", aldus de Huffington Post.

 

De Franse regering verhoogde op 1 januari de btw van 7% naar 10% en van 19,6% naar 20% op tal van producten, in ruil voor een verlaging van de laagste btw-voet van 5,5% naar 5%. "Maar de regering heeft haar belofte gebroken om de btw te verlagen op voeding en courante producten voor basisbehoeften en daarmee een deel van de verhoging te compenseren", zei Leclerc half december.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top