Topman E.Leclerc op één na populairste “patron” van Frankrijk

Topman E.Leclerc op één na populairste “patron” van Frankrijk

Michel-Edouard Leclerc, de grote baas van de Franse distributiegroep E.Leclerc, is volgens een enquête van de Huffington Post de op één na populairste "patron" bij onze zuiderburen: vooral omdat hij de koopkracht van de Fransen probeert te beschermen.

Fransman ligt wakker van 'koopkracht'

Na 'pop polls' van acteurs, zangers, sportlui, politici en noem maar op, bedacht de redactie van de Franse Huffington Post ook een hitparade van bedrijfsleiders. Met liefst 39% van de stemmen prijkt Xavier Niel, de topman van Iliad, het moederconcern van gsm-operator Free, op één. In de top-5 staat overigens nog een oude bekende uit het retailwereldje tegen: Pierre Kosciusko-Morizet, oprichter van vergelijkingssite PriceMinister (op vier).


Opmerkelijk: "Het zijn vooral bedrijfsleiders die zich bezorgd tonen om de koopkracht van de Fransen, die de meeste stemmen achter zich krijgen", analyseert de redactie het resultaat. Zo wordt de baas van Free in Frankrijk omschreven als de "Robin Hood van de telecomsector", sinds zijn bedrijf erin geslaagd is de prijzen met een factor vier te verminderen, waardoor de Fransen zo'n 2 miljard euro konden besparen op hun gsmfactuur.

 

BTW-verhoging met vertraging

Ook Michel-Edouard Leclerc wordt alom geprezen "voor zijn bezorgdheid om de koopkracht: hij was het die in zijn tankstations de brandstof tegen kostprijs verkocht (toen de brandstofprijzen in de zomer van 2012 de pan uitswingden, nvdr.), en recent nog besliste hij de btw-verhoging met vertraging door te rekenen", aldus de Huffington Post.

 

De Franse regering verhoogde op 1 januari de btw van 7% naar 10% en van 19,6% naar 20% op tal van producten, in ruil voor een verlaging van de laagste btw-voet van 5,5% naar 5%. "Maar de regering heeft haar belofte gebroken om de btw te verlagen op voeding en courante producten voor basisbehoeften en daarmee een deel van de verhoging te compenseren", zei Leclerc half december.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top