Topman E.Leclerc op één na populairste “patron” van Frankrijk | RetailDetail

Topman E.Leclerc op één na populairste “patron” van Frankrijk

Topman E.Leclerc op één na populairste “patron” van Frankrijk

Michel-Edouard Leclerc, de grote baas van de Franse distributiegroep E.Leclerc, is volgens een enquête van de Huffington Post de op één na populairste "patron" bij onze zuiderburen: vooral omdat hij de koopkracht van de Fransen probeert te beschermen.

Fransman ligt wakker van 'koopkracht'

Na 'pop polls' van acteurs, zangers, sportlui, politici en noem maar op, bedacht de redactie van de Franse Huffington Post ook een hitparade van bedrijfsleiders. Met liefst 39% van de stemmen prijkt Xavier Niel, de topman van Iliad, het moederconcern van gsm-operator Free, op één. In de top-5 staat overigens nog een oude bekende uit het retailwereldje tegen: Pierre Kosciusko-Morizet, oprichter van vergelijkingssite PriceMinister (op vier).


Opmerkelijk: "Het zijn vooral bedrijfsleiders die zich bezorgd tonen om de koopkracht van de Fransen, die de meeste stemmen achter zich krijgen", analyseert de redactie het resultaat. Zo wordt de baas van Free in Frankrijk omschreven als de "Robin Hood van de telecomsector", sinds zijn bedrijf erin geslaagd is de prijzen met een factor vier te verminderen, waardoor de Fransen zo'n 2 miljard euro konden besparen op hun gsmfactuur.

 

BTW-verhoging met vertraging

Ook Michel-Edouard Leclerc wordt alom geprezen "voor zijn bezorgdheid om de koopkracht: hij was het die in zijn tankstations de brandstof tegen kostprijs verkocht (toen de brandstofprijzen in de zomer van 2012 de pan uitswingden, nvdr.), en recent nog besliste hij de btw-verhoging met vertraging door te rekenen", aldus de Huffington Post.

 

De Franse regering verhoogde op 1 januari de btw van 7% naar 10% en van 19,6% naar 20% op tal van producten, in ruil voor een verlaging van de laagste btw-voet van 5,5% naar 5%. "Maar de regering heeft haar belofte gebroken om de btw te verlagen op voeding en courante producten voor basisbehoeften en daarmee een deel van de verhoging te compenseren", zei Leclerc half december.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.