Topman E.Leclerc op één na populairste “patron” van Frankrijk

Topman E.Leclerc op één na populairste “patron” van Frankrijk

Michel-Edouard Leclerc, de grote baas van de Franse distributiegroep E.Leclerc, is volgens een enquête van de Huffington Post de op één na populairste "patron" bij onze zuiderburen: vooral omdat hij de koopkracht van de Fransen probeert te beschermen.

Fransman ligt wakker van 'koopkracht'

Na 'pop polls' van acteurs, zangers, sportlui, politici en noem maar op, bedacht de redactie van de Franse Huffington Post ook een hitparade van bedrijfsleiders. Met liefst 39% van de stemmen prijkt Xavier Niel, de topman van Iliad, het moederconcern van gsm-operator Free, op één. In de top-5 staat overigens nog een oude bekende uit het retailwereldje tegen: Pierre Kosciusko-Morizet, oprichter van vergelijkingssite PriceMinister (op vier).


Opmerkelijk: "Het zijn vooral bedrijfsleiders die zich bezorgd tonen om de koopkracht van de Fransen, die de meeste stemmen achter zich krijgen", analyseert de redactie het resultaat. Zo wordt de baas van Free in Frankrijk omschreven als de "Robin Hood van de telecomsector", sinds zijn bedrijf erin geslaagd is de prijzen met een factor vier te verminderen, waardoor de Fransen zo'n 2 miljard euro konden besparen op hun gsmfactuur.

 

BTW-verhoging met vertraging

Ook Michel-Edouard Leclerc wordt alom geprezen "voor zijn bezorgdheid om de koopkracht: hij was het die in zijn tankstations de brandstof tegen kostprijs verkocht (toen de brandstofprijzen in de zomer van 2012 de pan uitswingden, nvdr.), en recent nog besliste hij de btw-verhoging met vertraging door te rekenen", aldus de Huffington Post.

 

De Franse regering verhoogde op 1 januari de btw van 7% naar 10% en van 19,6% naar 20% op tal van producten, in ruil voor een verlaging van de laagste btw-voet van 5,5% naar 5%. "Maar de regering heeft haar belofte gebroken om de btw te verlagen op voeding en courante producten voor basisbehoeften en daarmee een deel van de verhoging te compenseren", zei Leclerc half december.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top