Torfs, Dreamland en Standaard Boekhandel genomineerd voor de Omnichannel Award 2019

Drie retailers maken kans op de zesde RetailDetail Omnichannel Award powered by bpost. Tijdens het congres op 31 januari bepaalt het publiek wie er uiteindelijk met de onderscheiding aan de haal gaat.

 

Drie genomineerden

Schoenen Torfs oogst vandaag wat de retailer de voorbij jaren zaaide, meent de jury. Het bedrijf groeit in een krimpende markt en haalt online een marktaandeel dat in lijn is met de totale markt. Daarbij is het aandeel van de bestellingen die mensen thuis plaatsen, groter geworden dan dat van de bestellingen in de winkel. Typisch Torfs is ook de grote betrokkenheid van het personeel bij het hele online gebeuren.

 

Dreamland hanteerde lang een ietwat halfslachtige houding tegenover e-commerce, waarbij het vooral teerde op de afhaalmogelijkheid in de Colruytwinkels. Vandaag maakt de keten wél duidelijke keuzes: personeel gaat op de winkelvloer de consumenten wijzen op en helpen bij het bestellen online en de marketing rond online wordt belangrijker. De consument laat bestellingen steeds vaker thuis leveren: e-commerce wordt matuur. Het omzetaandeel van online ligt bij Dreamland ongeveer op het niveau van het aandeel van online in de totale markt. 

 

Standaard Boekhandel wil dé omnichannel-boekenverkoper van Vlaanderen worden. Vandaag is de webshop al de best verkopende winkel van de keten, met ruime voorsprong op de grootste stenen winkel. De retailer zet alles op alles om deze evolutie nog te versnellen. Shoppers kunnen een boek dat ze online reserveren al na 30 minuten afhalen in een winkel naar keuze, zonder kosten. Het online assortiment wordt bovendien uitgebreid met papierwaren en gezelschapsspellen.

 

Publiek heeft laatste woord

De RetailDetail Omnichannel Award powered by bpost bekroont elk jaar een retailer die grote stappen heeft gezet naar een naadloze omnichannelstrategie. De jury selecteerde de genomineerden op basis van deze vier criteria:

•             De mate waarin de online en offline activiteiten naadloos geïntegreerd zijn;

•             De mate waarin de consument centraal wordt gesteld in de omnichannelstrategie;

•             De vertaalslag naar de winkelvloer en de digitale wereld;

•             Het effect van de omnichannelstrategie op de bedrijfsresultaten.

De drie genomineerden stellen hun project voor tijdens het RetailDetail Omnichannel Congress op 31 januari. Het publiek bepaalt dan met een live stemming wie de winnaar wordt. Sprekers op het congres zijn Alibaba Group, CASA, Miinto, SafeShops, bpost, deversbox.be en retailexpert Gino Van Ossel. Het evenement vindt plaats in UGC Mechelen. Via deze link vind je meer informatie en kan je je tickets bestellen.