Turkse of Marokkaanse ondernemers starten vaak in foodretail en vers | RetailDetail

Turkse of Marokkaanse ondernemers starten vaak in foodretail en vers

Turkse of Marokkaanse ondernemers starten vaak in foodretail en vers

Turkse of Marokkaanse ondernemers beginnen vaak een eigen supermarkt, vershandel of taxibedrijf. Zij behoren tot de 132.000 nieuwe bedrijven die in Nederland in 2014 werden gestart.

 

Een op de zes

Van die nieuwe ondernemers hebben er 23.000, een op de zes starters, niet de Nederlandse nationaliteit, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Turken met 4500 en Marokkanen met 2800 starters vormen de grootste groep niet-Nederlandse ondernemers die twee jaar geleden begonnen.

 

Voor nieuwe Poolse ondernemers is de bouwnijverheid de populairste sector. De Oost-Europeanen waren het best vertegenwoordigd in aantal ondernemers binnen een bevolkingsgroep. Zij richtten in 2014 het vaakst een nieuw bedrijf in Nederland op. De Bulgaren staan bovenaan in deze categorie; 5 procent van alle mensen met een Bulgaarse nationaliteit in Nederland begon toen een eigen bedrijf. Daarna volgen Roemenen met 4,2 procent en Hongaren met 3 procent.

 

Tussen 25 en 35 en man  

Ondernemers tussen de 25 en 35 jaar startten twee jaar geleden het vaakst een eigen onderneming. Ondernemers met alleen de Nederlandse nationaliteit zijn doorgaans ouder als ze hun bedrijf beginnen. De Nederlandse starters zetten dan vaak een bedrijf in de zakelijke dienstverlening op.

 

Driekwart van de nieuwe ondernemers is overigens man. Dit geldt voor zowel mensen met een Nederlandse als met een niet-Nederlandse nationaliteit. Ondernemers met zowel de Nederlandse als een buitenlandse nationaliteit worden gerekend tot de groep ondernemers met een buitenlandse nationaliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.