Turkse of Marokkaanse ondernemers starten vaak in foodretail en vers

Turkse of Marokkaanse ondernemers starten vaak in foodretail en vers

Turkse of Marokkaanse ondernemers beginnen vaak een eigen supermarkt, vershandel of taxibedrijf. Zij behoren tot de 132.000 nieuwe bedrijven die in Nederland in 2014 werden gestart.

 

Een op de zes

Van die nieuwe ondernemers hebben er 23.000, een op de zes starters, niet de Nederlandse nationaliteit, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Turken met 4500 en Marokkanen met 2800 starters vormen de grootste groep niet-Nederlandse ondernemers die twee jaar geleden begonnen.

 

Voor nieuwe Poolse ondernemers is de bouwnijverheid de populairste sector. De Oost-Europeanen waren het best vertegenwoordigd in aantal ondernemers binnen een bevolkingsgroep. Zij richtten in 2014 het vaakst een nieuw bedrijf in Nederland op. De Bulgaren staan bovenaan in deze categorie; 5 procent van alle mensen met een Bulgaarse nationaliteit in Nederland begon toen een eigen bedrijf. Daarna volgen Roemenen met 4,2 procent en Hongaren met 3 procent.

 

Tussen 25 en 35 en man  

Ondernemers tussen de 25 en 35 jaar startten twee jaar geleden het vaakst een eigen onderneming. Ondernemers met alleen de Nederlandse nationaliteit zijn doorgaans ouder als ze hun bedrijf beginnen. De Nederlandse starters zetten dan vaak een bedrijf in de zakelijke dienstverlening op.

 

Driekwart van de nieuwe ondernemers is overigens man. Dit geldt voor zowel mensen met een Nederlandse als met een niet-Nederlandse nationaliteit. Ondernemers met zowel de Nederlandse als een buitenlandse nationaliteit worden gerekend tot de groep ondernemers met een buitenlandse nationaliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top