Twaalf speelgoedwinkels krijgen label tegen 'jongen-meisje'-clichés

Twaalf speelgoedwinkels krijgen label tegen 'jongen-meisje'-clichés

Het platform 'Vrij Spel - Kinderen Kiezen Wel' heeft de eerste labels uitgereikt aan speelgoedwinkels die zich inspannen om in te gaan tegen de huizenhoge clichés in speelgoedland. Twaalf speelgoedzaken werden in de bloemetjes gezet.

Driekwart speelgoed(winkels) denkt in stereotiepen

"Roze voor de meisjes, blauw voor de jongens": Het is maar een van de clichés die in speelgoedland nog al te vaak voorkomen en al meer dan eens aangeklaagd werden. Toch blijven ze hardnekkig, zo blijkt uit een onderzoek in het kader van 'Vrij Spel, kinderen kiezen wel', een samenwerking tussen het Vrouwen Overleg Komitee, Femma, VIVA-SVV, Ella, Vrouwenraad en çavaria.

 

Het platform stuurde de voorbije maanden mystery shoppers naar 48 speelgoedwinkels. Die stelden vast dat driekwart van de speelgoedwinkels nog altijd te veel in clichés denkt: de gang met speelgoed voor meisjes kleurt te vaak roze en waar voertuigen 'geparkeerd' staan, ligt de focus te vaak op spullen voor jongens. Neem nu een speelkeuken: die staat gegarandeerd in de meisjesgang, terwijl in het echte leven steeds meer mannen achter het fornuis te vinden zijn, klinkt het bij de voorstanders van meer genderneutraliteit.

 

Twaalf "niet-stereotiepe" speelgoedwinkels bekroond

Het doel van het platform is voor alle duidelijkheid niet om speelgoed in 'typische' kleuren voor jongens en meisjes uit de rekken te verbannen, wel om te "streven naar een winkelindeling die kinderen niet in vakjes duwt".

 

Speelgoedwinkels die daarvoor ijveren, verdienen dan ook een duwtje in de rug, aldus het platform. Daarom kregen 12 winkels nu het 'Vrij Spel - Kinderen Kiezen Wel'-label uitgereikt. Het gaat om vier zaken in het Antwerpse (In den Olifant en Prinses op de Erwt, beide in Antwerpen, Krokodil in Schilde en Twinkeltje in Wijnegem), twee in Brussel (Kinkajou en The Grashopper), drie in Gent (De Speelfontein, KRAT en Verantwoord Speelgoed) en nog eens drie in West-Vlaanderen (Krokodil in Brugge, Floribel in Aalbeke en De Speelreus in Bredene).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top