Twaalf speelgoedwinkels krijgen label tegen 'jongen-meisje'-clichés | RetailDetail

Twaalf speelgoedwinkels krijgen label tegen 'jongen-meisje'-clichés

Twaalf speelgoedwinkels krijgen label tegen 'jongen-meisje'-clichés

Het platform 'Vrij Spel - Kinderen Kiezen Wel' heeft de eerste labels uitgereikt aan speelgoedwinkels die zich inspannen om in te gaan tegen de huizenhoge clichés in speelgoedland. Twaalf speelgoedzaken werden in de bloemetjes gezet.

Driekwart speelgoed(winkels) denkt in stereotiepen

"Roze voor de meisjes, blauw voor de jongens": Het is maar een van de clichés die in speelgoedland nog al te vaak voorkomen en al meer dan eens aangeklaagd werden. Toch blijven ze hardnekkig, zo blijkt uit een onderzoek in het kader van 'Vrij Spel, kinderen kiezen wel', een samenwerking tussen het Vrouwen Overleg Komitee, Femma, VIVA-SVV, Ella, Vrouwenraad en çavaria.

 

Het platform stuurde de voorbije maanden mystery shoppers naar 48 speelgoedwinkels. Die stelden vast dat driekwart van de speelgoedwinkels nog altijd te veel in clichés denkt: de gang met speelgoed voor meisjes kleurt te vaak roze en waar voertuigen 'geparkeerd' staan, ligt de focus te vaak op spullen voor jongens. Neem nu een speelkeuken: die staat gegarandeerd in de meisjesgang, terwijl in het echte leven steeds meer mannen achter het fornuis te vinden zijn, klinkt het bij de voorstanders van meer genderneutraliteit.

 

Twaalf "niet-stereotiepe" speelgoedwinkels bekroond

Het doel van het platform is voor alle duidelijkheid niet om speelgoed in 'typische' kleuren voor jongens en meisjes uit de rekken te verbannen, wel om te "streven naar een winkelindeling die kinderen niet in vakjes duwt".

 

Speelgoedwinkels die daarvoor ijveren, verdienen dan ook een duwtje in de rug, aldus het platform. Daarom kregen 12 winkels nu het 'Vrij Spel - Kinderen Kiezen Wel'-label uitgereikt. Het gaat om vier zaken in het Antwerpse (In den Olifant en Prinses op de Erwt, beide in Antwerpen, Krokodil in Schilde en Twinkeltje in Wijnegem), twee in Brussel (Kinkajou en The Grashopper), drie in Gent (De Speelfontein, KRAT en Verantwoord Speelgoed) en nog eens drie in West-Vlaanderen (Krokodil in Brugge, Floribel in Aalbeke en De Speelreus in Bredene).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.