Tweedehandswinkels en -sites bulken van de ‘foute’ kerstcadeaus

Tweedehandswinkels en -sites bulken van de ‘foute’ kerstcadeaus

In de week na kerst is het een pak drukker in de tweedehandswinkels en -webshops: Troc.com spreekt van 10% meer bezoekers. Velen willen zo snel mogelijk af van hun 'foute' kerstcadeaus.

Eerst cadeautjesjagers, nu cadeautjesdumpers

Na de toestroom van tweedehandscadeautjesjagers voor Kerst (wel 20% meer dan anders), is het dezer dagen opnieuw opvallend druk in de 31 Belgische vestigingen van Troc.com. Deze keer komen mensen hun 'foute cadeaus' dumpen.

 

"Net na de dure feestdagen willen veel mensen nog snel geld slaan uit hun ongewenste cadeaus. Steeds meer komen ze met deze cadeaus naar ons om er meteen geld voor te krijgen. Wij krijgen vooral elektronica, cd's, dvd's en games binnen, maar ook huishoudtoestellen en decoratieartikelen blijven populair", aldus Pierre Boseret, algemeen directeur van Troc.com.

 

Die 'rush' tijdens het eindejaar is intussen een klassieker: bijna 1 op 6 Belgen vond vorig jaar een 'fout' cadeau terug onder de kerstboom. Een tiende onder hen verkocht deze cadeaus door, blijkt uit een onderzoek dat tweedehandsketen Troc.com in oktober door iVox liet uitvoeren bij 1.800 Belgen.

 

Massaal meer aanvoer op zoekertjessites

Ook bij webshops als eBay, 2dehands en Kapaza merken ze de 'verse' aanvoer van kerstcadeaus. Al in de kerstnacht zelf, meer bepaald om 7 minuten na middernacht, stond bij Kapaza een fonkelnieuwe iPad Mini in de aanbieding: "net gekregen", stond erbij.

 

Marktleider 2dehands.be, die dagelijks zo'n 20.000 nieuwe zoekertjes binnenkrijgt, zag dat cijfer op kerstdag zelf oplopen tot zo'n 32.000 en na het weekend tot zo'n 50.000. Belgen melden daarbij zonder probleem dat het om een 'fout kerstcadeau' ging, iets dat jaren geleden absoluut 'not done' zou geweest zijn, klinkt het bij de zoekertjessite.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top