Tweedehandswinkels en -sites bulken van de ‘foute’ kerstcadeaus

Tweedehandswinkels en -sites bulken van de ‘foute’ kerstcadeaus

In de week na kerst is het een pak drukker in de tweedehandswinkels en -webshops: Troc.com spreekt van 10% meer bezoekers. Velen willen zo snel mogelijk af van hun 'foute' kerstcadeaus.

Eerst cadeautjesjagers, nu cadeautjesdumpers

Na de toestroom van tweedehandscadeautjesjagers voor Kerst (wel 20% meer dan anders), is het dezer dagen opnieuw opvallend druk in de 31 Belgische vestigingen van Troc.com. Deze keer komen mensen hun 'foute cadeaus' dumpen.

 

"Net na de dure feestdagen willen veel mensen nog snel geld slaan uit hun ongewenste cadeaus. Steeds meer komen ze met deze cadeaus naar ons om er meteen geld voor te krijgen. Wij krijgen vooral elektronica, cd's, dvd's en games binnen, maar ook huishoudtoestellen en decoratieartikelen blijven populair", aldus Pierre Boseret, algemeen directeur van Troc.com.

 

Die 'rush' tijdens het eindejaar is intussen een klassieker: bijna 1 op 6 Belgen vond vorig jaar een 'fout' cadeau terug onder de kerstboom. Een tiende onder hen verkocht deze cadeaus door, blijkt uit een onderzoek dat tweedehandsketen Troc.com in oktober door iVox liet uitvoeren bij 1.800 Belgen.

 

Massaal meer aanvoer op zoekertjessites

Ook bij webshops als eBay, 2dehands en Kapaza merken ze de 'verse' aanvoer van kerstcadeaus. Al in de kerstnacht zelf, meer bepaald om 7 minuten na middernacht, stond bij Kapaza een fonkelnieuwe iPad Mini in de aanbieding: "net gekregen", stond erbij.

 

Marktleider 2dehands.be, die dagelijks zo'n 20.000 nieuwe zoekertjes binnenkrijgt, zag dat cijfer op kerstdag zelf oplopen tot zo'n 32.000 en na het weekend tot zo'n 50.000. Belgen melden daarbij zonder probleem dat het om een 'fout kerstcadeau' ging, iets dat jaren geleden absoluut 'not done' zou geweest zijn, klinkt het bij de zoekertjessite.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

11/01/2018

Het aantal marktkramers is op vijf jaar tijd met 3,8% toegenomen, zo blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2016 waren er in ons land 7.798 marktkramers actief.

Back to top