Tweedehandswinkels en -sites bulken van de ‘foute’ kerstcadeaus | RetailDetail

Tweedehandswinkels en -sites bulken van de ‘foute’ kerstcadeaus

Tweedehandswinkels en -sites bulken van de ‘foute’ kerstcadeaus

In de week na kerst is het een pak drukker in de tweedehandswinkels en -webshops: Troc.com spreekt van 10% meer bezoekers. Velen willen zo snel mogelijk af van hun 'foute' kerstcadeaus.

Eerst cadeautjesjagers, nu cadeautjesdumpers

Na de toestroom van tweedehandscadeautjesjagers voor Kerst (wel 20% meer dan anders), is het dezer dagen opnieuw opvallend druk in de 31 Belgische vestigingen van Troc.com. Deze keer komen mensen hun 'foute cadeaus' dumpen.

 

"Net na de dure feestdagen willen veel mensen nog snel geld slaan uit hun ongewenste cadeaus. Steeds meer komen ze met deze cadeaus naar ons om er meteen geld voor te krijgen. Wij krijgen vooral elektronica, cd's, dvd's en games binnen, maar ook huishoudtoestellen en decoratieartikelen blijven populair", aldus Pierre Boseret, algemeen directeur van Troc.com.

 

Die 'rush' tijdens het eindejaar is intussen een klassieker: bijna 1 op 6 Belgen vond vorig jaar een 'fout' cadeau terug onder de kerstboom. Een tiende onder hen verkocht deze cadeaus door, blijkt uit een onderzoek dat tweedehandsketen Troc.com in oktober door iVox liet uitvoeren bij 1.800 Belgen.

 

Massaal meer aanvoer op zoekertjessites

Ook bij webshops als eBay, 2dehands en Kapaza merken ze de 'verse' aanvoer van kerstcadeaus. Al in de kerstnacht zelf, meer bepaald om 7 minuten na middernacht, stond bij Kapaza een fonkelnieuwe iPad Mini in de aanbieding: "net gekregen", stond erbij.

 

Marktleider 2dehands.be, die dagelijks zo'n 20.000 nieuwe zoekertjes binnenkrijgt, zag dat cijfer op kerstdag zelf oplopen tot zo'n 32.000 en na het weekend tot zo'n 50.000. Belgen melden daarbij zonder probleem dat het om een 'fout kerstcadeau' ging, iets dat jaren geleden absoluut 'not done' zou geweest zijn, klinkt het bij de zoekertjessite.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.