'Uberisering': Eén op de twee directieleden is er beducht voor | RetailDetail

'Uberisering': Eén op de twee directieleden is er beducht voor

'Uberisering': Eén op de twee directieleden is er beducht voor

Uberisering, het fenomeen waarbij een buitenstaander een volledige sector ontwricht, is de grootste zorg van directieleden. Dat blijkt uit de nieuwe C-suite Studie van IBM, waaraan meer dan 5.200 directieleden uit ruim 70 landen deelnamen.

Een nieuw soort bedreiging

Het aantal CEO's, CMO's, CFO's, CIO's en andere directieleden dat verwacht te kampen te krijgen met concurrentie van buiten de eigen sector is in amper twee jaar tijd met meer dan een kwart gestegen: van 43% in 2013 naar 54% vandaag. Dat meldt het IBM Institute for Business Value in een nieuwe studie.

 

De grootste bedreiging voor ondernemingen kwam vroeger van een concurrent die een beter of goedkoper product op de markt bracht. Vrijwel elke organisatie kon hier snel en relatief simpel op inspelen door van strategie te veranderen. Vandaag zorgen start-ups als Uber en Airbnb, maar ook nieuwe 'wendbare bedrijven' als Facebook en zelfs Alibaba, met hun compleet nieuwe businessmodellen voor angstzweet bij klassieke spelers, die al te vaak weinig flexibel zijn en een logge infrastructuur mee torsen.

 

Decentralisatie als oplossing gezien

"Bedrijven merken vandaag een nieuw soort bedreiging op – één die vaak onzichtbaar blijft, tot het te laat is", zegt Bridget van Kralingen, senior vicepresident bij IBM Global Business Services. "We zien ook dat performante bedrijven inspelen op disruptieve ontwikkelingen via cognitieve systemen, die zelf kunnen denken en leren."

 

Om sneller en flexibeler in te spelen op dergelijke disruptieve ontwikkelingen, erkent 48% van de geïnterviewde directieleden de nood aan een gedecentraliseerd beslissingsproces; 54% is op zoek naar innovatie van buitenaf en 70% plant om zijn partnerschappen uit te breiden.

 

De volledige studie is via deze link te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.