'Uberisering': Eén op de twee directieleden is er beducht voor

'Uberisering': Eén op de twee directieleden is er beducht voor

Uberisering, het fenomeen waarbij een buitenstaander een volledige sector ontwricht, is de grootste zorg van directieleden. Dat blijkt uit de nieuwe C-suite Studie van IBM, waaraan meer dan 5.200 directieleden uit ruim 70 landen deelnamen.

Een nieuw soort bedreiging

Het aantal CEO's, CMO's, CFO's, CIO's en andere directieleden dat verwacht te kampen te krijgen met concurrentie van buiten de eigen sector is in amper twee jaar tijd met meer dan een kwart gestegen: van 43% in 2013 naar 54% vandaag. Dat meldt het IBM Institute for Business Value in een nieuwe studie.

 

De grootste bedreiging voor ondernemingen kwam vroeger van een concurrent die een beter of goedkoper product op de markt bracht. Vrijwel elke organisatie kon hier snel en relatief simpel op inspelen door van strategie te veranderen. Vandaag zorgen start-ups als Uber en Airbnb, maar ook nieuwe 'wendbare bedrijven' als Facebook en zelfs Alibaba, met hun compleet nieuwe businessmodellen voor angstzweet bij klassieke spelers, die al te vaak weinig flexibel zijn en een logge infrastructuur mee torsen.

 

Decentralisatie als oplossing gezien

"Bedrijven merken vandaag een nieuw soort bedreiging op – één die vaak onzichtbaar blijft, tot het te laat is", zegt Bridget van Kralingen, senior vicepresident bij IBM Global Business Services. "We zien ook dat performante bedrijven inspelen op disruptieve ontwikkelingen via cognitieve systemen, die zelf kunnen denken en leren."

 

Om sneller en flexibeler in te spelen op dergelijke disruptieve ontwikkelingen, erkent 48% van de geïnterviewde directieleden de nood aan een gedecentraliseerd beslissingsproces; 54% is op zoek naar innovatie van buitenaf en 70% plant om zijn partnerschappen uit te breiden.

 

De volledige studie is via deze link te downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top