Uitzonderlijk halfjaar voor Richemont | RetailDetail

Uitzonderlijk halfjaar voor Richemont

Uitzonderlijk halfjaar voor Richemont
Shutterstock

Luxebedrijf Richemont heeft er naar eigen zeggen een uitzonderlijk eerste halfjaar opzitten. De omzet steeg met 10%, maar de winst ging er met liefst 80% op vooruit ten opzichte van een jaar eerder. 

Zwakke vergelijkingsbasis

De omzet van Richemont, dat onder andere juwelenmerk Cartier in handen heeft, kwam in de eerst zes maanden van het boekjaar uit op 5,6 miljard euro, een groei van 10%. Onder de streep hield het daar 974 miljoen euro van over, een opmars van maar liefst 80% ten opzichte van de eerste helft van 2016. De grote winstsprong is wel vooral het gevolg van het feit dat Richemont in de eerste helft van vorig jaar een groot aantal horloges terug moest kopen van zijn verdelers in Azië, nadat de vraag daar was ingestort. Het kon daardoor dit jaar profiteren van de zwakke vergelijkingsbasis.

 

“Hoewel we de omstandigheden voor het volledige jaar niet kunnen voorspellen, is het duidelijk dat de jaarresultaten op vergelijkbare basis die uitzonderlijke groei in de huidige periode niet zullen kunnen herhalen”, zegt CEO Johan Rupert daarover.

 

Toch gaat het ook algemeen goed met Richemont: zo ging de omzet in Azië er met 25% op vooruit naar 2,1 miljard euro en in Noord-Amerika met 10% naar 890 miljoen euro. In Europa was de groei bij 3% een stuk lager, vooral vanwege de sterke positie van de euro. In het Verenigd Koninkrijk was er wel sprake van tweecijferige groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.