Unilever kiest voor Rotterdam

Unilever kiest voor Rotterdam

Unilever kiest voor Rotterdam
Shutterstock

Wat al een tijdje in de lucht hing, is nu officieel bevestigd: Unilever vestigt zijn hoofdkantoor in Rotterdam. De raad van bestuur van de voedings- en wasmiddelenreus heeft na bijna een jaar de knoop doorgehakt.

 

Troostprijs voor Londen

Het moederbedrijf van merken als Axe, Knorr en Dove heeft tot nog toe twee hoofdkantoren: eentje in Londen en eentje in Rotterdam. Dat is nog een overblijfsel van de fusie tussen het Nederlandse Margarine Unie en het Britse Lever Brothers in 1930. Nu kiest Unilever voor één hoofdkantoor, en dat komt in Rotterdam.

 

Die beslissing moet het concern beter beschermen tegen vijandige overnames. Vorig jaar moest Unilever zich nog verweren tegen een vijandige overname door branchegenoot Kraft Heinz. De keuze voor Nederland is mee ingegeven doordat Nederland meer regels heeft die een bedrijf kunnen helpen zich te beschermen tegen een ongewilde overname.

 

Londen mag wel de divisie-hoofdkantoren behouden voor de ‘Beauty & Personal Care Division’ en de ‘Home Care Division’. Daarmee blijft een budget van ruim 1,2 miljard euro in het Verenigd Koninkrijk, benadrukt Unilever. Het hoofdkantoor van de voedingsdivisie zat al in Rotterdam en blijft daar ook.

 

Eén NV naar Nederlands recht

Tegelijk vereenvoudigt Unilever ook zijn wettelijke bedrijfsstructuur. Nu bestond het concern uit een NV naar Nederlands recht en een PLC naar Brits recht. "The Unilever of the Future" zal een naamloze vennootschap naar Nederlands recht worden. “Dit weerspiegelt het feit dat de aandelen van de NV ongeveer 55% uitmaken van het gecombineerde kapitaal van de groep en derhalve met een grotere liquiditeit verhandelbaar zijn dan die van de PLC”, klinkt het in het persbericht.

 

Aan de beursnotering(en) wijzigt er niets: Unilever blijft noteren in Londen, Amsterdam en New York. En ook voor de meeste werknemers zou er weinig tot niets veranderen. Unilever telt momenteel 7.300 medewerkers in het Verenigd Koninkrijk en 3.100 in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten noemen Roeselare bij inspirerendste winkelsteden ter wereld

26/04/2018

Niet Brugge, Antwerpen of Gent, maar wel Roeselare prijkt in een Britse lijst van inspirerendste winkelsteden ter wereld. De West-Vlamingen charmeerden retailexperts met hun doordachte mix van shoppinginitiatieven.

Hogere omzet GrandVision door overnames

26/04/2018

GrandVision sluit het eerste kwartaal van 2018 af met een omzetgroei van 8%, die het bedrijf wel grotendeels dankt aan overnames. De optiekketen ziet haar operationele winst wel lichtjes dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk

26/04/2018

Terwijl bij Carrefour België bonden en directie deze week een eerste keer rond de tafel hebben gezeten, is er in Frankrijk al een akkoord getekend over het sociaal plan en de vrijwillige vertrekkers.

BeCommerce introduceert keurmerk voor B2B-webshops

26/04/2018

Branchevereniging BeCommerce heeft een nieuw logo en een nieuw keurmerk voor B2B-webshops voorgesteld. Het is volgens de organisatie het eerste keurmerk in België voor business-to-business e-commercespelers.

Becel komt (een beetje) in Belgische handen

25/04/2018

Ook de Belgische Frère-familie krijgt nu een vinger in de pap bij Flora Food Group (FFG), de margarinedivisie die Unilever verkoopt aan het Amerikaanse KKR. De GBL-holding injecteert een kwart miljard euro en verwerft zo een aandeel van 3,7%.

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

24/04/2018

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.