Unilever kiest voor Rotterdam

Unilever kiest voor Rotterdam

Unilever kiest voor Rotterdam
Shutterstock

Wat al een tijdje in de lucht hing, is nu officieel bevestigd: Unilever vestigt zijn hoofdkantoor in Rotterdam. De raad van bestuur van de voedings- en wasmiddelenreus heeft na bijna een jaar de knoop doorgehakt.

 

Troostprijs voor Londen

Het moederbedrijf van merken als Axe, Knorr en Dove heeft tot nog toe twee hoofdkantoren: eentje in Londen en eentje in Rotterdam. Dat is nog een overblijfsel van de fusie tussen het Nederlandse Margarine Unie en het Britse Lever Brothers in 1930. Nu kiest Unilever voor één hoofdkantoor, en dat komt in Rotterdam.

 

Die beslissing moet het concern beter beschermen tegen vijandige overnames. Vorig jaar moest Unilever zich nog verweren tegen een vijandige overname door branchegenoot Kraft Heinz. De keuze voor Nederland is mee ingegeven doordat Nederland meer regels heeft die een bedrijf kunnen helpen zich te beschermen tegen een ongewilde overname.

 

Londen mag wel de divisie-hoofdkantoren behouden voor de ‘Beauty & Personal Care Division’ en de ‘Home Care Division’. Daarmee blijft een budget van ruim 1,2 miljard euro in het Verenigd Koninkrijk, benadrukt Unilever. Het hoofdkantoor van de voedingsdivisie zat al in Rotterdam en blijft daar ook.

 

Eén NV naar Nederlands recht

Tegelijk vereenvoudigt Unilever ook zijn wettelijke bedrijfsstructuur. Nu bestond het concern uit een NV naar Nederlands recht en een PLC naar Brits recht. "The Unilever of the Future" zal een naamloze vennootschap naar Nederlands recht worden. “Dit weerspiegelt het feit dat de aandelen van de NV ongeveer 55% uitmaken van het gecombineerde kapitaal van de groep en derhalve met een grotere liquiditeit verhandelbaar zijn dan die van de PLC”, klinkt het in het persbericht.

 

Aan de beursnotering(en) wijzigt er niets: Unilever blijft noteren in Londen, Amsterdam en New York. En ook voor de meeste werknemers zou er weinig tot niets veranderen. Unilever telt momenteel 7.300 medewerkers in het Verenigd Koninkrijk en 3.100 in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.