Unilever moet het meer dan ooit hebben van prijsstijgingen

Unilever moet het meer dan ooit hebben van prijsstijgingen

Unilever heeft een zwaar vierde kwartaal achter de rug, waarin de resultaten onder de verwachtingen van de markt bleven. De onderliggende groei is vooral te danken aan prijsstijgingen, want de afzetvolumes vertonen een dalende trend.

Lastig vierde kwartaal

Unilever zag zijn omzet in het vierde kwartaal afklokken op 13 miljard euro, minder dan de 13,166 miljard euro waar analisten op hadden gerekend. Ook de onderliggende groei kwam lager uit dan verwacht: +2,2% in plaats van de verhoopte +2,8%. Daarvoor moest Unilever de prijzen met 2,6% verhogen, want de afzetvolumes daalden met 0,4%. Dat blijkt uit cijfers die de groep vanochtend bekendmaakte.

 

Daarmee doet het Brits-Nederlandse concern boven merken als Dove, Rexona, Cif en Knorr slechter dan in het derde kwartaal, toen het in “uitdagende marktomstandigheden” operationeel een omzetgroei optekende van 3,2% (0,3 procentpunt meer dan de consensus). Vooral de afdeling Refreshments, onder meer bekend van de Magnum-ijsjes, zag in het vierde kwartaal de afzetvolumes smelten met liefst 3,2%.

 

“We hebben opnieuw een goede prestatie geleverd, ondanks stevige economische problemen, vooral in India en Brazilië, onze twee grootste markten”, zegt topman Paul Polman in een toelichting. Toch krijgt het concern ook in Europa flink tegenwind: de afzetvolumes daalden bij ons liefst 2,5%, terwijl de prijsstijging weinig tot niets kon goedmaken.

 

Jaaromzet 1% lager

In heel 2016 behaalde Unilever een omzet van 52,7 miljard euro, één procent minder dan het jaar voordien. Het operationeel resultaat groeide met 3,8% tot 7,8 miljard euro: daarmee groeide Unilever naar eigen zeggen harder dan de markt. Het gros van die groei is het gevolg van prijsstijgingen (+2,8%). De nettowinst klokte over het hele jaar af op 5,5 miljard euro, een stijging van 5,5%.

 

"De moeilijke marktomstandigheden die het einde van het jaar bijzonder moeilijk maakten, zullen vermoedelijk aanhouden in de eerste helft van 2017. Tegen deze achtergrond verwachten we een langzame start met een groei die aantrekt gedurende het jaar", aldus nog Polman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Back to top