Unilever moet het meer dan ooit hebben van prijsstijgingen

Unilever moet het meer dan ooit hebben van prijsstijgingen

Unilever moet het meer dan ooit hebben van prijsstijgingen

Unilever heeft een zwaar vierde kwartaal achter de rug, waarin de resultaten onder de verwachtingen van de markt bleven. De onderliggende groei is vooral te danken aan prijsstijgingen, want de afzetvolumes vertonen een dalende trend.

Lastig vierde kwartaal

Unilever zag zijn omzet in het vierde kwartaal afklokken op 13 miljard euro, minder dan de 13,166 miljard euro waar analisten op hadden gerekend. Ook de onderliggende groei kwam lager uit dan verwacht: +2,2% in plaats van de verhoopte +2,8%. Daarvoor moest Unilever de prijzen met 2,6% verhogen, want de afzetvolumes daalden met 0,4%. Dat blijkt uit cijfers die de groep vanochtend bekendmaakte.

 

Daarmee doet het Brits-Nederlandse concern boven merken als Dove, Rexona, Cif en Knorr slechter dan in het derde kwartaal, toen het in “uitdagende marktomstandigheden” operationeel een omzetgroei optekende van 3,2% (0,3 procentpunt meer dan de consensus). Vooral de afdeling Refreshments, onder meer bekend van de Magnum-ijsjes, zag in het vierde kwartaal de afzetvolumes smelten met liefst 3,2%.

 

“We hebben opnieuw een goede prestatie geleverd, ondanks stevige economische problemen, vooral in India en Brazilië, onze twee grootste markten”, zegt topman Paul Polman in een toelichting. Toch krijgt het concern ook in Europa flink tegenwind: de afzetvolumes daalden bij ons liefst 2,5%, terwijl de prijsstijging weinig tot niets kon goedmaken.

 

Jaaromzet 1% lager

In heel 2016 behaalde Unilever een omzet van 52,7 miljard euro, één procent minder dan het jaar voordien. Het operationeel resultaat groeide met 3,8% tot 7,8 miljard euro: daarmee groeide Unilever naar eigen zeggen harder dan de markt. Het gros van die groei is het gevolg van prijsstijgingen (+2,8%). De nettowinst klokte over het hele jaar af op 5,5 miljard euro, een stijging van 5,5%.

 

"De moeilijke marktomstandigheden die het einde van het jaar bijzonder moeilijk maakten, zullen vermoedelijk aanhouden in de eerste helft van 2017. Tegen deze achtergrond verwachten we een langzame start met een groei die aantrekt gedurende het jaar", aldus nog Polman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top