Unilever moet het meer dan ooit hebben van prijsstijgingen

Unilever moet het meer dan ooit hebben van prijsstijgingen

Unilever heeft een zwaar vierde kwartaal achter de rug, waarin de resultaten onder de verwachtingen van de markt bleven. De onderliggende groei is vooral te danken aan prijsstijgingen, want de afzetvolumes vertonen een dalende trend.

Lastig vierde kwartaal

Unilever zag zijn omzet in het vierde kwartaal afklokken op 13 miljard euro, minder dan de 13,166 miljard euro waar analisten op hadden gerekend. Ook de onderliggende groei kwam lager uit dan verwacht: +2,2% in plaats van de verhoopte +2,8%. Daarvoor moest Unilever de prijzen met 2,6% verhogen, want de afzetvolumes daalden met 0,4%. Dat blijkt uit cijfers die de groep vanochtend bekendmaakte.

 

Daarmee doet het Brits-Nederlandse concern boven merken als Dove, Rexona, Cif en Knorr slechter dan in het derde kwartaal, toen het in “uitdagende marktomstandigheden” operationeel een omzetgroei optekende van 3,2% (0,3 procentpunt meer dan de consensus). Vooral de afdeling Refreshments, onder meer bekend van de Magnum-ijsjes, zag in het vierde kwartaal de afzetvolumes smelten met liefst 3,2%.

 

“We hebben opnieuw een goede prestatie geleverd, ondanks stevige economische problemen, vooral in India en Brazilië, onze twee grootste markten”, zegt topman Paul Polman in een toelichting. Toch krijgt het concern ook in Europa flink tegenwind: de afzetvolumes daalden bij ons liefst 2,5%, terwijl de prijsstijging weinig tot niets kon goedmaken.

 

Jaaromzet 1% lager

In heel 2016 behaalde Unilever een omzet van 52,7 miljard euro, één procent minder dan het jaar voordien. Het operationeel resultaat groeide met 3,8% tot 7,8 miljard euro: daarmee groeide Unilever naar eigen zeggen harder dan de markt. Het gros van die groei is het gevolg van prijsstijgingen (+2,8%). De nettowinst klokte over het hele jaar af op 5,5 miljard euro, een stijging van 5,5%.

 

"De moeilijke marktomstandigheden die het einde van het jaar bijzonder moeilijk maakten, zullen vermoedelijk aanhouden in de eerste helft van 2017. Tegen deze achtergrond verwachten we een langzame start met een groei die aantrekt gedurende het jaar", aldus nog Polman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug

25/07/2017

De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.

Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Mooie winstgroei voor Unilever

20/07/2017

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Back to top