Unilever ook zonder margarines over omzetkaap van 50 miljard euro

Unilever ook zonder margarines over omzetkaap van 50 miljard euro

Unilever ook zonder margarines over omzetkaap van 50 miljard euro
Shutterstock

Unilever blijft ook zonder zijn margarinetak een omzet van meer dan vijftig miljard draaien. De Britse-Nederlandse was- en voedingsmiddelenreus zag vooral de verkoop van zijn doucheproducten van Dove en voedingswaren van Knorr groeien.

 

Prijsconcurrentie in Europa

Unilever boekte in het vierde kwartaal van 2017 een omzet van twaalf miljard euro, exclusief de margarinetak die binnenkort wordt verkocht aan KKR. Die groei met 4% brengt de jaaromzet over heel 2017 op 50,7 miljard euro, dik 2% meer dan in 2016. Zonder nadelige wisselkoerseffecten zou er zelfs een groei van 3,5% zijn opgetekend.

 

Voor zijn groei is Unilever meer en meer afhankelijk van de opkomende markten in Azië en Latijns-Amerika. De omzet in Noord-Amerika stabiliseerde en in Europa was er zelfs sprake van een lichte daling, als gevolg van de almaar hardere prijsconcurrentie tussen de supermarkten - een trend die nog wel even zal aanhouden.

 

6,5 miljard euro jaarwinst

Unilever boekte vorig jaar een nettowinst van 6,5 miljard euro, net geen miljard meer dan over 2016. Het bezuinigingsprogramma dat al enkele jaren loopt - en sneller dan voorzien begint te renderen - zal daar niet vreemd aan zijn: zo is de onderliggende marge gestegen naar 17,5%. Tegen 2020 moet die marge rond de 20% schommelen.

 

Voor dit jaar mikt de groep, die nog anderhalf jaar geleid wordt door de Nederlander Paul Polman, op een vergelijkbare omzetgroei van 3 tot 5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.