Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman | RetailDetail

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman
Shutterstock

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Verschillende namen genoemd

Polman is al sinds 2009 CEO bij Unilever en het is momenteel nog niet duidelijk wanneer hij de fakkel zal doorgeven. Het staat wel vast dat het niet al te lang meer zal duren en bronnen dicht bij de zaak stellen bij het Britse Sky News dat de Nederlander over ongeveer anderhalf jaar zijn functie zal verlaten.

 

In een eerste fase moet Egon Zehnder de leden van de raad van commissarissen van Unilever bijstaan in de aanloop naar de formele procedure. Die zal geleid worden door Marijn Dekkers, die sinds vorig jaar voorzitter van de raad van commissarissen is bij Unilever.

 

Ondertussen duiken ook al de eerste namen op. Zo wordt Vodafone-CEO Vittorio Colao genoemd, maar wordt er ook rekening gehouden met Graeme Pitkethly, de huidige CFO van Unilever. De komende maanden zal er ongetwijfeld nog meer gespeculeerd worden over de mogelijke opvolgers van Polman, die als CEO van Unilever een zeer begeerd zitje in handen heeft.

 

Bedrijf in verandering

Die nieuwe CEO krijgt mogelijk te maken met een bedrijf in volle verandering. De voorbije maanden is de koers van het bedrijf meer gedraaid naar winst op korte termijn, onder druk van een aantal aandeelhouders. In dat opzicht wordt er nu hard gezocht naar een overnemer voor de margarinetak van Unilever. Begin dit jaar liet het bedrijf ook al verstaan meer te zullen besparen dan het eerst van plan was: het wil nu in de periode 2017-2019 tot 6 miljard euro besparen.

 

Tot slot wordt er ook steeds meer gedacht om de dubbele nationaliteit van Unilever, dat een Brits-Nederlands bedrijf is, op de schop te doen. Zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk hebben sindsdien een charmeoffensief ingezet om het bedrijf binnen te slepen. Analisten verwachten dat Nederland op dat vlak het pleit zal winnen, met name vanwege de brexit. Volgende maand wordt er mogelijk al aangekondigd dat het hoofdkantoor in Nederland het enige hoofdkantoor zal worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.