Unilever stelt beslissing over eengemaakt hoofdkantoor uit | RetailDetail

Unilever stelt beslissing over eengemaakt hoofdkantoor uit

Unilever stelt beslissing over eengemaakt hoofdkantoor uit
Shutterstock

Een tijdje geleden heeft Unilever gezegd dat het in de toekomst niet langer verder wil met twee hoofdkantoren, één in Nederland en één het Verenigd Koninkrijk, maar nu wordt de uitvoering van die beslissing op de lange baan geschoven.

Politieke turbulentie

CEO Paul Polman liet aan de Financial Times verstaan dat het niet het gepaste moment is om over te stappen naar een eengemaakt hoofdkantoor. “Ik pleit ervoor om beslissingen uit te stellen, omdat er veel beweging is op het speelveld, met de nodige politieke turbulentie. De emoties van het moment zijn het echte probleem”, zegt hij. Hij voegt eraan toe dat de beslissing voor de locatie van het hoofdkantoor er eentje is die dertig tot vijftig jaar effect zal hebben op het bedrijf en dat er dus goed over moet worden nagedacht: de kans is groot dat hij wil wachten tot de brexit volledig is afgerond. Polman is zelf trouwens een groot tegenstander van die brexit.

 

Unilever werkt al jaren met een duale structuur, waarbij het zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Nederland een hoofdkantoor heeft. Het staat ook in beide landen op de beurs genoteerd. Sinds de bekendmaking van de plannen om van die structuur af te stappen, wordt er in beide landen stevig gelobbyd om Unilever volledig binnen te halen.

 

In het Verenigd Koninkrijk willen ze tonen dat het land ook na de brexit nog interessant is voor grote multinationals en in Nederland is het minister-president Mark Rutte, die zelf een verleden heeft bij Unilever, die er alles aan doet om het bedrijf binnen te rijven. Het lijkt er nu dus op dat beide landen nog een tijdje zullen wachten op definitieve beslissing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.