Unilever stelt beslissing over eengemaakt hoofdkantoor uit | RetailDetail

Unilever stelt beslissing over eengemaakt hoofdkantoor uit

Unilever stelt beslissing over eengemaakt hoofdkantoor uit
Shutterstock

Een tijdje geleden heeft Unilever gezegd dat het in de toekomst niet langer verder wil met twee hoofdkantoren, één in Nederland en één het Verenigd Koninkrijk, maar nu wordt de uitvoering van die beslissing op de lange baan geschoven.

Politieke turbulentie

CEO Paul Polman liet aan de Financial Times verstaan dat het niet het gepaste moment is om over te stappen naar een eengemaakt hoofdkantoor. “Ik pleit ervoor om beslissingen uit te stellen, omdat er veel beweging is op het speelveld, met de nodige politieke turbulentie. De emoties van het moment zijn het echte probleem”, zegt hij. Hij voegt eraan toe dat de beslissing voor de locatie van het hoofdkantoor er eentje is die dertig tot vijftig jaar effect zal hebben op het bedrijf en dat er dus goed over moet worden nagedacht: de kans is groot dat hij wil wachten tot de brexit volledig is afgerond. Polman is zelf trouwens een groot tegenstander van die brexit.

 

Unilever werkt al jaren met een duale structuur, waarbij het zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Nederland een hoofdkantoor heeft. Het staat ook in beide landen op de beurs genoteerd. Sinds de bekendmaking van de plannen om van die structuur af te stappen, wordt er in beide landen stevig gelobbyd om Unilever volledig binnen te halen.

 

In het Verenigd Koninkrijk willen ze tonen dat het land ook na de brexit nog interessant is voor grote multinationals en in Nederland is het minister-president Mark Rutte, die zelf een verleden heeft bij Unilever, die er alles aan doet om het bedrijf binnen te rijven. Het lijkt er nu dus op dat beide landen nog een tijdje zullen wachten op definitieve beslissing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.