Unilever wil af van Lipton

Unilever wil af van Lipton

In tegenstelling tot eerdere berichten gaat Unilever zijn wereldwijde theeactiviteiten toch opnieuw evalueren. Bij de publicatie van de jaarcijfers voor 2019, waarbij de nettowinst een flinke oplawaai kreeg, zei topman Alan Jope dat alle opties voor de divisie open liggen.

 

Winstdaling

Unilever boekte afgelopen jaar een omzet van 52 miljard euro, 2% meer dan een jaar geleden. De nettowinst daalde echter met ruim 38% tot 6 miljard euro. De onderliggende omzetgroei, een cijfer dat geen rekening houdt met een aantal exceptionele kosten, bedroeg 2,9%. Het was- en levensmiddelenconcern stuurde eind vorig jaar al een omzetwaarschuwing uit, waarbij het wees op lastige marktomstandigheden in Zuid-Azië en West-Afrika. Oorspronkelijk mikte het echter nog wel op een onderliggende omzetgroei van minstens 3%.

 

Unilever wil medio dit jaar klaar zijn met de evaluatie van zijn theetak, die afgelopen jaar drie miljard euro omzet opleverde. In november doken er al berichten op dat Unilever zijn theedivisie, met onder meer het merk Lipton, van de hand zou doen. PepsiCo werd toen naar voren geschoven als potentiële gegadigde, maar een woordvoerster van de Brits-Nederlandse onderneming sprak toen tegen dat een verkoop aan de orde was.