Univé start test met interactieve robot Pepper | RetailDetail

Univé start test met interactieve robot Pepper

Univé start test met interactieve robot Pepper

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

“Als aanvulling”

"De samenleving verandert en robots zijn daar mogelijk een ingrijpend voorbeeld van. Het is spannend, want niemand weet wat het echt gaat betekenen en tegelijk biedt het ook kansen, misschien ook voor de dienstverlening van Univé. Dit is een eerste test om dat te gaan ontdekken", zegt CEO Joost Heideman.

 

Pepper zal klanten welkom heten zodra ze de winkel binnenwandelen en zal vervolgens een gesprek aangaan over hun afspraak. Tijdens het wachten kunnen klanten een kleine quiz houden met Pepper en nadien wordt hen dan gevraagd wat ze vonden van het contact met Pepper. Univé wil namelijk weten of klanten het wel appreciëren dat ze worden verwelkomd door een robot, in plaats van door een menselijke medewerker.

 

"Ook gaan we haar bij diverse bijeenkomsten met medewerkers in contact brengen. Want ook voor ons als organisatie zal de opkomst van robots iets gaan betekenen. Overigens geloven we niet dat robots mensen vervangen. Als ze werkelijk helpen, dan vooral als aanvulling", zegt directeur Robert de Ruiter van Univé Regio+, waar de test plaatsvindt.

 

De test in Heerhugowaard zal vijf weken duren, waarbij Pepper week om week aanwezig zal zijn. In de weken dat ze afwezig is, worden er de nodige aanpassingen gedaan op basis van de feedback van klanten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.