UNIZO: “Belgische winkeliers moeten zich profileren op kwaliteit”

UNIZO: “Belgische winkeliers moeten zich profileren op kwaliteit”

Vier op de tien zelfstandige winkeliers zag zijn rendabiliteit het afgelopen kwartaal dalen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013. Dat blijkt uit een enquête van Unizo onder bijna 1.000 KMO’s. De zelfstandigenorganisatie merkt dan ook een sterk pessimisme op in de sector en wil een actieplan uitwerken om handelaars meer te laten inzetten op kwaliteitspositionering.

37% zelfstandige winkeliers zag omzet dalen

Uit een enquête van Unizo blijkt dat 37% van de zelfstandige winkeliers dit tweede kwartaal minder verkocht dan tijdens het eerste kwartaal van het jaar. 41% van de bevraagden zegt een gelijkaardige omzet te hebben behaald, terwijl 22% erin slaagde om het beter te doen. De winstgevendheid ging er bij 40% op achteruit.

 

Het valt Unizo vooral op dat de handelaars ook de toekomst somber inzien: 30% van de respondenten verwacht geen omzetgroei voor juli, augustus en september. Bovendien denken opmerkelijk veel winkeliers eraan om in de toekomst werknemers te ontslaan.

 

De genoemde oorzaken zijn de conjunctuur (76% is ontevreden tot zeer ontevreden over de huidige economische toestand), maar zoals veel winkeliers zelf te kennen geven, gaat het ook verder dan dat. Twee op vijf respondenten geeft bijvoorbeeld aan dat ze last hebben van de stijgende concurrentie. Eén op vijf herbekijkt ook zijn positionering of bedrijfsstrategie.

 

“Middensegment geen toekomst meer”

“Eén ding staat vast: zelfstandige winkeliers moeten zich sterker gaan profileren rond hun kwaliteitspositionering”, aldus UNIZO Winkelraad. “Het zogenaamde ‘middensegment’ waarbij winkeliers het midden trachten te houden tussen prijs en kwaliteit biedt door toedoen van de stijgende concurrentie geen toekomstperspectieven meer."


Daarom wil Unizo, samen met Buurtsuper.be en Mode Unie, tegen de zomer van 2014 een actieplan uitwerken in het kader van die kwaliteitspositionering. Er zullen vier verschillende werkgroepen komen die aan de hand van onder meer winkelbezoeken en brainstormsessies een concreet actieplan moeten uitwerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top