UNIZO: “Belgische winkeliers moeten zich profileren op kwaliteit”

UNIZO: “Belgische winkeliers moeten zich profileren op kwaliteit”

Vier op de tien zelfstandige winkeliers zag zijn rendabiliteit het afgelopen kwartaal dalen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013. Dat blijkt uit een enquête van Unizo onder bijna 1.000 KMO’s. De zelfstandigenorganisatie merkt dan ook een sterk pessimisme op in de sector en wil een actieplan uitwerken om handelaars meer te laten inzetten op kwaliteitspositionering.

37% zelfstandige winkeliers zag omzet dalen

Uit een enquête van Unizo blijkt dat 37% van de zelfstandige winkeliers dit tweede kwartaal minder verkocht dan tijdens het eerste kwartaal van het jaar. 41% van de bevraagden zegt een gelijkaardige omzet te hebben behaald, terwijl 22% erin slaagde om het beter te doen. De winstgevendheid ging er bij 40% op achteruit.

 

Het valt Unizo vooral op dat de handelaars ook de toekomst somber inzien: 30% van de respondenten verwacht geen omzetgroei voor juli, augustus en september. Bovendien denken opmerkelijk veel winkeliers eraan om in de toekomst werknemers te ontslaan.

 

De genoemde oorzaken zijn de conjunctuur (76% is ontevreden tot zeer ontevreden over de huidige economische toestand), maar zoals veel winkeliers zelf te kennen geven, gaat het ook verder dan dat. Twee op vijf respondenten geeft bijvoorbeeld aan dat ze last hebben van de stijgende concurrentie. Eén op vijf herbekijkt ook zijn positionering of bedrijfsstrategie.

 

“Middensegment geen toekomst meer”

“Eén ding staat vast: zelfstandige winkeliers moeten zich sterker gaan profileren rond hun kwaliteitspositionering”, aldus UNIZO Winkelraad. “Het zogenaamde ‘middensegment’ waarbij winkeliers het midden trachten te houden tussen prijs en kwaliteit biedt door toedoen van de stijgende concurrentie geen toekomstperspectieven meer."


Daarom wil Unizo, samen met Buurtsuper.be en Mode Unie, tegen de zomer van 2014 een actieplan uitwerken in het kader van die kwaliteitspositionering. Er zullen vier verschillende werkgroepen komen die aan de hand van onder meer winkelbezoeken en brainstormsessies een concreet actieplan moeten uitwerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top