UNIZO: “Belgische winkeliers moeten zich profileren op kwaliteit”

UNIZO: “Belgische winkeliers moeten zich profileren op kwaliteit”

Vier op de tien zelfstandige winkeliers zag zijn rendabiliteit het afgelopen kwartaal dalen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013. Dat blijkt uit een enquête van Unizo onder bijna 1.000 KMO’s. De zelfstandigenorganisatie merkt dan ook een sterk pessimisme op in de sector en wil een actieplan uitwerken om handelaars meer te laten inzetten op kwaliteitspositionering.

37% zelfstandige winkeliers zag omzet dalen

Uit een enquête van Unizo blijkt dat 37% van de zelfstandige winkeliers dit tweede kwartaal minder verkocht dan tijdens het eerste kwartaal van het jaar. 41% van de bevraagden zegt een gelijkaardige omzet te hebben behaald, terwijl 22% erin slaagde om het beter te doen. De winstgevendheid ging er bij 40% op achteruit.

 

Het valt Unizo vooral op dat de handelaars ook de toekomst somber inzien: 30% van de respondenten verwacht geen omzetgroei voor juli, augustus en september. Bovendien denken opmerkelijk veel winkeliers eraan om in de toekomst werknemers te ontslaan.

 

De genoemde oorzaken zijn de conjunctuur (76% is ontevreden tot zeer ontevreden over de huidige economische toestand), maar zoals veel winkeliers zelf te kennen geven, gaat het ook verder dan dat. Twee op vijf respondenten geeft bijvoorbeeld aan dat ze last hebben van de stijgende concurrentie. Eén op vijf herbekijkt ook zijn positionering of bedrijfsstrategie.

 

“Middensegment geen toekomst meer”

“Eén ding staat vast: zelfstandige winkeliers moeten zich sterker gaan profileren rond hun kwaliteitspositionering”, aldus UNIZO Winkelraad. “Het zogenaamde ‘middensegment’ waarbij winkeliers het midden trachten te houden tussen prijs en kwaliteit biedt door toedoen van de stijgende concurrentie geen toekomstperspectieven meer."


Daarom wil Unizo, samen met Buurtsuper.be en Mode Unie, tegen de zomer van 2014 een actieplan uitwerken in het kader van die kwaliteitspositionering. Er zullen vier verschillende werkgroepen komen die aan de hand van onder meer winkelbezoeken en brainstormsessies een concreet actieplan moeten uitwerken.

Tags: