UNIZO: “Belgische winkeliers moeten zich profileren op kwaliteit” | RetailDetail

UNIZO: “Belgische winkeliers moeten zich profileren op kwaliteit”

UNIZO: “Belgische winkeliers moeten zich profileren op kwaliteit”

Vier op de tien zelfstandige winkeliers zag zijn rendabiliteit het afgelopen kwartaal dalen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013. Dat blijkt uit een enquête van Unizo onder bijna 1.000 KMO’s. De zelfstandigenorganisatie merkt dan ook een sterk pessimisme op in de sector en wil een actieplan uitwerken om handelaars meer te laten inzetten op kwaliteitspositionering.

37% zelfstandige winkeliers zag omzet dalen

Uit een enquête van Unizo blijkt dat 37% van de zelfstandige winkeliers dit tweede kwartaal minder verkocht dan tijdens het eerste kwartaal van het jaar. 41% van de bevraagden zegt een gelijkaardige omzet te hebben behaald, terwijl 22% erin slaagde om het beter te doen. De winstgevendheid ging er bij 40% op achteruit.

 

Het valt Unizo vooral op dat de handelaars ook de toekomst somber inzien: 30% van de respondenten verwacht geen omzetgroei voor juli, augustus en september. Bovendien denken opmerkelijk veel winkeliers eraan om in de toekomst werknemers te ontslaan.

 

De genoemde oorzaken zijn de conjunctuur (76% is ontevreden tot zeer ontevreden over de huidige economische toestand), maar zoals veel winkeliers zelf te kennen geven, gaat het ook verder dan dat. Twee op vijf respondenten geeft bijvoorbeeld aan dat ze last hebben van de stijgende concurrentie. Eén op vijf herbekijkt ook zijn positionering of bedrijfsstrategie.

 

“Middensegment geen toekomst meer”

“Eén ding staat vast: zelfstandige winkeliers moeten zich sterker gaan profileren rond hun kwaliteitspositionering”, aldus UNIZO Winkelraad. “Het zogenaamde ‘middensegment’ waarbij winkeliers het midden trachten te houden tussen prijs en kwaliteit biedt door toedoen van de stijgende concurrentie geen toekomstperspectieven meer."


Daarom wil Unizo, samen met Buurtsuper.be en Mode Unie, tegen de zomer van 2014 een actieplan uitwerken in het kader van die kwaliteitspositionering. Er zullen vier verschillende werkgroepen komen die aan de hand van onder meer winkelbezoeken en brainstormsessies een concreet actieplan moeten uitwerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.