Unizo: “Derde minder omzet door aanslagen”

Unizo: “Derde minder omzet door aanslagen”

Handelaars en horecazaken leden op de dag van de terreuraanslagen in Brussel gemiddeld 35% omzetverlies, beweren Unizo en Horeca Vlaanderen. Die toestand zou overigens nog altijd niet helemaal genormaliseerd zijn.

Gevolgen tot ver buiten Brussel voelbaar

“Dat Brusselse ondernemers gevolgen ondervinden, is evident. Zij hebben het sowieso al moeilijk sinds de lockdown in november. Maar de gevolgen deinen verder uit dan onze hoofdstad. Ondernemers van de Kust tot in Maaseik voelen de impact. En dat in verschillende sectoren en over een lange periode”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

 

Het hardst getroffen zijn de kunststeden, die een groot deel van hun inkomsten halen uit buitenlandse toeristen. Ook ondernemers in de Kempen, het Meetjesland of de Westhoek melden dat ze een grote impact ondervinden: zo beweert een derde van de West-Vlaamse ondernemers schade te hebben geleden op 22 maart zelf. In Antwerpen gaat dat over een vijfde van de ondernemers, in Limburg was de impact het kleinst met één op de tien ondernemers.

 

De impact op de horeca blijkt iets groter dan op de rest van de handel: zo geven zeven op de tien horeca-uitbaters aan economische schade te hebben geleden, terwijl dat er in de retail zes op de tien zijn. Bijna de helft van de horeca-uitbaters verwacht ook de komende maanden nog omzetverlies, terwijl dat algemeen vier op de tien is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top