Unizo: “Derde minder omzet door aanslagen” | RetailDetail

Unizo: “Derde minder omzet door aanslagen”

Unizo: “Derde minder omzet door aanslagen”

Handelaars en horecazaken leden op de dag van de terreuraanslagen in Brussel gemiddeld 35% omzetverlies, beweren Unizo en Horeca Vlaanderen. Die toestand zou overigens nog altijd niet helemaal genormaliseerd zijn.

Gevolgen tot ver buiten Brussel voelbaar

“Dat Brusselse ondernemers gevolgen ondervinden, is evident. Zij hebben het sowieso al moeilijk sinds de lockdown in november. Maar de gevolgen deinen verder uit dan onze hoofdstad. Ondernemers van de Kust tot in Maaseik voelen de impact. En dat in verschillende sectoren en over een lange periode”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

 

Het hardst getroffen zijn de kunststeden, die een groot deel van hun inkomsten halen uit buitenlandse toeristen. Ook ondernemers in de Kempen, het Meetjesland of de Westhoek melden dat ze een grote impact ondervinden: zo beweert een derde van de West-Vlaamse ondernemers schade te hebben geleden op 22 maart zelf. In Antwerpen gaat dat over een vijfde van de ondernemers, in Limburg was de impact het kleinst met één op de tien ondernemers.

 

De impact op de horeca blijkt iets groter dan op de rest van de handel: zo geven zeven op de tien horeca-uitbaters aan economische schade te hebben geleden, terwijl dat er in de retail zes op de tien zijn. Bijna de helft van de horeca-uitbaters verwacht ook de komende maanden nog omzetverlies, terwijl dat algemeen vier op de tien is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top