Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes | RetailDetail

Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes

Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes

De typische Valentijncadeautjes slagen er niet meer in de Belg te verleiden. Niet dat we minder romantisch geworden zijn, maar we gaan met onze partner gewoon liever eens lekker op restaurant of naar de wellness, zo blijkt.

 

Cadeautjes en weekendjes op de terugweg

Belgen houden niet zo van ‘Valentijnvluggertjes’, zo leert de MasterCard Love Index, die nu al drie jaar het aankoopgedrag van consumenten in meer dan 200 landen opvolgt in de aanloop naar Valentijn. Zo blijkt slechts 3% van het totale bedrag dat we besteden met Valentijn naar juwelen te gaan, terwijl bloemen of kaarten stranden op 4%. Ter vergelijking: in 2015 waren bloemen en kaarten nog goed voor 10 procent van alle transacties.

 

Zelfs het klassieke ‘weekendje weg’ boet aan populariteit in: in 2013 spendeerden we nog 39% van het Valentijnsbudget aan overnachtingen, in 2015 was dit nog maar 16%.

 

Wat we dan wel doen? Eens lekker uit eten gaan: in 2015 spendeerden we 57% van ons budget aan dineren, terwijl dat in 2013 en 2014 respectievelijk 38% en 51% was.

 

Ouderen op restaurant, jongeren naar de wellness

Dat we Valentijn graag op restaurant vieren, blijkt ook uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen: 18% van de restaurants is nu al volgeboekt en 39% heeft nog slechts een beperkt aantal tafeltjes vrij. Het Valentijnsmenu, dat bijna 9 op de 10 restaurants speciaal voor de gelegenheid serveren, valt echter vooral in trek bij de iets oudere koppels, zo geeft 64% van de restaurants mee.

 

Jongeren reserveren blijkbaar liever een Valentijnspromotie in een wellness. Nagenoeg driekwart van die zaken heeft zo’n Valentijnsaanbieding in petto, met kortingen of een extraatje zoals een glaasje champagne, hapjes of een extra behandeling. En dat valt vooral in de smaak van jongere koppels, zo zeggen 7 op de 10 wellnesscentra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.