Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes

Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes

De typische Valentijncadeautjes slagen er niet meer in de Belg te verleiden. Niet dat we minder romantisch geworden zijn, maar we gaan met onze partner gewoon liever eens lekker op restaurant of naar de wellness, zo blijkt.

 

Cadeautjes en weekendjes op de terugweg

Belgen houden niet zo van ‘Valentijnvluggertjes’, zo leert de MasterCard Love Index, die nu al drie jaar het aankoopgedrag van consumenten in meer dan 200 landen opvolgt in de aanloop naar Valentijn. Zo blijkt slechts 3% van het totale bedrag dat we besteden met Valentijn naar juwelen te gaan, terwijl bloemen of kaarten stranden op 4%. Ter vergelijking: in 2015 waren bloemen en kaarten nog goed voor 10 procent van alle transacties.

 

Zelfs het klassieke ‘weekendje weg’ boet aan populariteit in: in 2013 spendeerden we nog 39% van het Valentijnsbudget aan overnachtingen, in 2015 was dit nog maar 16%.

 

Wat we dan wel doen? Eens lekker uit eten gaan: in 2015 spendeerden we 57% van ons budget aan dineren, terwijl dat in 2013 en 2014 respectievelijk 38% en 51% was.

 

Ouderen op restaurant, jongeren naar de wellness

Dat we Valentijn graag op restaurant vieren, blijkt ook uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen: 18% van de restaurants is nu al volgeboekt en 39% heeft nog slechts een beperkt aantal tafeltjes vrij. Het Valentijnsmenu, dat bijna 9 op de 10 restaurants speciaal voor de gelegenheid serveren, valt echter vooral in trek bij de iets oudere koppels, zo geeft 64% van de restaurants mee.

 

Jongeren reserveren blijkbaar liever een Valentijnspromotie in een wellness. Nagenoeg driekwart van die zaken heeft zo’n Valentijnsaanbieding in petto, met kortingen of een extraatje zoals een glaasje champagne, hapjes of een extra behandeling. En dat valt vooral in de smaak van jongere koppels, zo zeggen 7 op de 10 wellnesscentra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top