Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes

Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes

De typische Valentijncadeautjes slagen er niet meer in de Belg te verleiden. Niet dat we minder romantisch geworden zijn, maar we gaan met onze partner gewoon liever eens lekker op restaurant of naar de wellness, zo blijkt.

 

Cadeautjes en weekendjes op de terugweg

Belgen houden niet zo van ‘Valentijnvluggertjes’, zo leert de MasterCard Love Index, die nu al drie jaar het aankoopgedrag van consumenten in meer dan 200 landen opvolgt in de aanloop naar Valentijn. Zo blijkt slechts 3% van het totale bedrag dat we besteden met Valentijn naar juwelen te gaan, terwijl bloemen of kaarten stranden op 4%. Ter vergelijking: in 2015 waren bloemen en kaarten nog goed voor 10 procent van alle transacties.

 

Zelfs het klassieke ‘weekendje weg’ boet aan populariteit in: in 2013 spendeerden we nog 39% van het Valentijnsbudget aan overnachtingen, in 2015 was dit nog maar 16%.

 

Wat we dan wel doen? Eens lekker uit eten gaan: in 2015 spendeerden we 57% van ons budget aan dineren, terwijl dat in 2013 en 2014 respectievelijk 38% en 51% was.

 

Ouderen op restaurant, jongeren naar de wellness

Dat we Valentijn graag op restaurant vieren, blijkt ook uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen: 18% van de restaurants is nu al volgeboekt en 39% heeft nog slechts een beperkt aantal tafeltjes vrij. Het Valentijnsmenu, dat bijna 9 op de 10 restaurants speciaal voor de gelegenheid serveren, valt echter vooral in trek bij de iets oudere koppels, zo geeft 64% van de restaurants mee.

 

Jongeren reserveren blijkbaar liever een Valentijnspromotie in een wellness. Nagenoeg driekwart van die zaken heeft zo’n Valentijnsaanbieding in petto, met kortingen of een extraatje zoals een glaasje champagne, hapjes of een extra behandeling. En dat valt vooral in de smaak van jongere koppels, zo zeggen 7 op de 10 wellnesscentra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top