Vanaf september 2017 geen plastic zakjes meer in Brussel | RetailDetail

Vanaf september 2017 geen plastic zakjes meer in Brussel

Vanaf september 2017 geen plastic zakjes meer in Brussel
http://www.shutterstock.com/nl/pic-249520756/

Vanaf september 2017 zullen plastic zakjes in winkels in Brussel volledig verboden worden. Die maatregel werd in februari al aangekondigd, maar is nu verder ingevuld. Ook in Wallonië komt er een volledig verbod.

 

Handelaars tevreden met overgangsperiode

De uitvoering van het verbod zal geleidelijk aan gebeuren. Vanaf 1 september 2017 mogen er geen plastic zakjes meer worden uitgedeeld aan de kassa. Een jaar later wordt het verbod uitgebreid naar alles plastic zakjes, zoals zakjes die gebruikt worden om groenten en fruit in te verkopen. In Wallonië wordt een gelijkaardig systeem gehanteerd, maar daar starten ze al op 1 december van dit jaar.

 

Dankzij de nieuwe regelgeving is Brussel nu ook in orde met de Europese richtlijn, die stelt dat lidstaten maatregelen moeten nemen om het gebruik van plastic zakken tegen 2018 drastisch terug te brengen.

 

De Brusselse handelaars zijn alvast tevreden dat ze nog meer dan een jaar de tijd krijgen om zich aan te passen. In Wallonië was er immers heel wat kritiek dat de overgangsperiode veel te klein is. Als vervanger voor de plastic zakken, wordt gekeken naar alternatieven die bestaan uit nylon. In eerste instantie zullen die nieuwe zakken gefinancierd worden door het Brusselse Gewest, zodat ze gratis ter beschikking worden gesteld van de handelaars.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top