Vandaag opent Coolblue zijn Franstalige webshop | RetailDetail

Vandaag opent Coolblue zijn Franstalige webshop

Vandaag opent Coolblue zijn Franstalige webshop

Coolblue lanceert vandaag zijn Franstalige verkoopswebsite. In een eerste fase zullen daarop alleen informatica-producten worden aangeboden, de rest wordt in stapjes toegevoegd. Tegen het einde van het jaar moet het hele gamma beschikbaar zijn.

​Meer dan vertaling van website

Coolblue is al jaren actief in Vlaanderen, maar Franstalig België schoof het Nederlandse webwarenhuis lang voor zich uit. “We hebben voorlopig niet de intentie om er een nieuwe markt bij te voegen. Op het moment dat onze groei zal afzwakken, zal dat er ooit wel van komen, maar het is niet eenvoudig. Een nieuwe taal toevoegen, is meer dan een vertaling van de website. Je moet een pak zaken anders gaan doen. Denk maar aan het toevoegen van een anderstalige handleiding”, zei topman Pieter Zwart nog in september 2015.


Nu is het toch zover: aangemoedigd door de vele positieve reacties van Franstaligen op de winkelopening in Zaventem voegt de Nederlandse retailer morgen een Franstalige versie toe aan zijn website, bevestigt algemeen directeur Matthias De Clercq van Coolblue België.

 

De voorbereidingen voor een uitbreiding naar het zuiden zijn overigens al eventjes aan de gang. Zo rekruteerde het bedrijf Franstalige medewerkers voor zijn belcentrum in Wilrijk en werden voor de Belgische personeelsdienst tweetalige medewerkers aangeworven. De uitbreiding naar Brussel en Wallonië moet ook duidelijk maken hoe snel Coolblue de toevoeging van een nieuwe markt/taal kan absorberen. Ze kan op termijn dienen als opstapje naar Frankrijk, al is daarover momenteel nog geen beslissing genomen.  Het is ook mogelijk dat eerst een andere buitenlandse markt wordt toegevoegd.

 

Coolblue maakte de jongste jaren ook werk van de uitbouw van een netwerk van fysieke winkels, waar klanten onder meer pakjes kunnen ophalen en weer kunnen inleveren. Voor het zuiden van het land staat de opening van een dergelijke contactpunten echter nog niet meteen op de agenda, al zal die er op termijn wellicht wel komen. "We willen nu voorrang geven aan een goede website", aldus De Clercq. "Daaruit zullen we leren wat de klanten van ons verwachten. We zullen dus heel veel testen en meten. Dit is trouwens ook de reden waarom we de Franstalige website stelselmatig opbouwen. We willen onze goede scores inzake klantenervaringen behouden."

 

Keten gaat zelf witgoed installeren

En er is nog meer beweging te verwachten. Volgens De Tijd zal Coolblue tegen eind dit jaar zijn dienstverlening, waarbij aangekocht witgoed niet alleen gratis aan huis wordt geleverd, maar ook wordt aangesloten en de oude toestellen weer worden meegenomen, ook in België uitrollen. De aanwervingen van de nodige mensen daarvoor zijn bezig. De bezorging zal gebeuren vanuit vooruitgeschoven depots in Zwijndrecht, Gent en Luik.

 

Verder wil Coolblue voor de jaarwende zijn eindeloze reeks aparte webwinkels samenvoegen onder zijn koepelnaam. Momenteel bestaat Coolblue nog uit honderden aparte webwinkels, die allemaal hun specialiteit hebben zoals pdashop.be, baardtrimmershop.nl en seniorentelefoonstore.be. Die benadering werd gekozen om klanten snel duidelijk te maken wat er verkocht werd bij het concern, maar nu de algemene naam een hoge bekendheid heeft, is dat niet langer nodig.

 

Op naar 1 miljard euro

Coolblue is intussen overigens volop bezig zijn ambitie, om in 2018 een omzet van 1 miljard euro te bereiken, versneld te realiseren. Het concern legt de lat dit jaar namelijk al op 1,2 miljard euro. In 2016 haalde het al een verkoopcijfer van 857 miljoen euro, waarvan 242 miljoen euro werd gerealiseerd in België. De groei in ons land lag met 36% wel lager dan de toename met 55% algemeen. "Het klopt dat we in België iets minder snel groeien dan in Nederland, maar we zullen dit jaar toch opnieuw een stevige toename laten noteren."

 

De toename van de activiteiten in ons land zorgt er ook voor dat het personeelsbestand sterk groeit. "Begin dit jaar telden we zowat 200 mensen, maar nu evolueren we stilaan naar de 500", aldus nog De Clercq.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.