V&D heeft nog minstens 100 miljoen euro schuld | RetailDetail

V&D heeft nog minstens 100 miljoen euro schuld

V&D heeft nog minstens 100 miljoen euro schuld

Uit het eerste faillissementsverslag van V&D en restaurantketen La Place blijkt dat er nog meer dan 100 miljoen euro aan schulden openstaan. Zo moeten de bedrijven al minstens 25 miljoen euro aan de Belastingdienst.

 

Weinig interesse voor overname

Voorlopig wordt de schuld geraamd op 92 miljoen euro, maar de curatoren gaan ervan uit dat daar nog tientallen miljoenen zullen bijkomen. Verschillende schuldeisers, zoals de verhuurders, hebben nog geen vorderingen ingediend. Het is voorlopig ook nog niet zeker hoeveel de schuldeisers zullen terugkrijgen.

 

Uit het verslag blijkt ook dat de warenhuisketen in zijn laatste boekjaar, dat liep van februari tot en met november 2015, maar liefst 49 miljoen euro verlies had gemaakt. La Place, van zijn kant, kon dan weer een positief bedrijfsresultaat van 1 miljoen euro voorleggen.

 

Volgens de curatoren is V&D ten onder gegaan aan de algehele malaise in de retail in combinatie met enkele andere factoren. Zo was het winkelconcept verouderd en kon een nieuwe strategie niet tijdig worden uitgevoerd. Bovendien waren er enkele onvoorzien kosten, die V&D de kop kostten. Ook waren er bijzonder weinig partijen die interesse hadden voor de overname van de keten: enkel voor La Place was er echt interesse, schrijft de NOS.

 

La Place vond met Jumbo dan ook een nieuwe eigenaar, maar de doorstart van V&D ketste op het laatste moment af, omdat de financiering niet rond geraakte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie tegen de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Back to top