Verbod op plastic zakjes van kracht in Brussel

Verbod op plastic zakjes van kracht in Brussel
Shutterstock

In het Brussels Gewest is het verbod op plastic wegwerpzakjes vandaag ingegaan. Dat zal vooral zijn weerslag hebben in kleinere winkels, aangezien supermarkten zich al een tijdje hebben aangepast aan de nieuwe regels.

Geen problemen verwacht

“Het verbod treft vooral lokale handelszaken zoals bakkers, slagers, maar ook kledingwinkels. In principe geldt de regel dus voor iedereen”, zegt woordvoerder Hans Cardyn van Comeos. Ook marktkramers mogen hun waren niet langer meegeven in wegwerpzakjes. Comeos voorziet geen problemen, omdat de handelaars goed op voorhand werden geïnformeerd over de nieuwe regelgeving. Het wijst er wel op dat het verbod niet van kracht is in Vlaanderen, omdat de Vlaamse regering niet tot een akkoord kwam rond een gelijkaardig wetsvoorstel.

 

“Iemand die in Brussel woont moet er aan denken om zelf een zak mee te nemen, maar gaat diezelfde persoon een beetje verder in Vlaanderen naar de winkel, dan moet dat weer niet. Dat is behoorlijk absurd”, aldus Cardyn. Ook voor handelaars die zowel in Brussel als in Vlaanderen actief zijn is de situatie niet handig.

 

Zakjes die gebruikt worden voor groenten en fruit mogen nog wél een jaar gebruikt worden, maar moeten dan ook definitief verdwijnen. “We zijn wel al volop alternatieven aan het uittesten”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour, aan Bruzz. Papieren zakken zijn om een aantal redenen alvast niet de oplossing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top