Verbod op wegwerpplastic goedgekeurd: retail vraagt gezamenlijke actie

Plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, bestek, borden of wattenstaafjes moeten  over ruim twee jaar voltooid verleden tijd zijn in de EU. In een reactie wijst EuroCommerce erop dat elke betrokken partij haar deel van het werk zal moeten doen om in dat opzet te slagen.

 

EU wordt “wereldleider in aanpak van zwerfvuil”

 

In mei vorig jaar verklaarde Europa de oorlog aan zwerfvuil en richtte zijn pijlen vooral op wegwerpplastic. In december bereikte Europa dan een politiek akkoord over een verbod op plastic wegwerpverpakkingen alsook op rietjes, bestek en borden, wattenstaafjes en zelfs ballonstokjes. Dat politieke akkoord is nu met een grote meerderheid van 560 voor en 35 tegen goedgekeurd door het Europees Parlement.

 

Over ruim twee jaar wordt wegwerpplastic verboden in de hele EU. En dat is niet alles. Onder de nieuwe regels moeten producenten van sigarettenfilters, ballonnen en snoepwikkels bijdragen in de opruim- en verwerkingskosten van zwerfafval. Doppen moeten vast op de flessen zitten en vanaf 2025 moeten plastic flessen voor minstens een kwart uit gerecycled materiaal bestaan (tegen 2030 moet dat al 30% worden).

 

Tegelijk moet tegen 2029 liefst 90% van alle plastic flessen gescheiden worden ingezameld. Zo is Europa goed op weg om “wereldleider in de aanpak van zwerfvuil” te worden, aldus een tevreden EU-vicevoorzitter Frans Timmermans.

 

“Gezamenlijke actie vereist om probleem te tackelen”

 

In een reactie wijst EuroCommerce, de Europese belangenvereniging van de handel, erop dat de retailsector “al actief bezig is met het terugschroeven van de hoeveelheden plastic in zijn winkels en zijn bevoorradingsketen” en dat flink wat leden al plechtig hebben beloofd overbodige wegwerpproducten in plastic te bannen, meer in te zetten op recycling alsook op innovatie om het probleem te tackelen.

 

“Als sector dragen we al actief ons steentje bij tot het beperken van plastic afval”, zegt Christian Verschueren, directeur-generaal van EuroCommerce. “Maar om daarin nog efficiënter te zijn, is een consistente implementatie nodig en het engagement van de hele toeleveringsketen alsook van de overheden. Zonder een goed uitgewerkte infrastructuur van afvalbeheer en zonder voldoende recyclingfaciliteiten zijn een circulaire economie en dus de objectieven van deze Europese richtlijn niet haalbaar.” EuroCommerce roept de Europese Commissie ook op om ernstig werk te maken van eenduidige en samenhangende regels rond bepaalde cruciale elementen zoals de definitie van wegwerpplastic of de kosten voor de opruim- en verwerkingskosten.