Vergrijzing biedt retailers kansen, als ze luisteren | RetailDetail

Vergrijzing biedt retailers kansen, als ze luisteren

Vergrijzing biedt retailers kansen, als ze luisteren
Shutterstock

Twee op de drie ondernemers spelen nog niet in op vergrijzing, hoewel 65-plussers straks naar schatting 35% van de totale consumentenbestedingen voor hun rekening nemen.

Bestedingen in foodretail stijgen

Over vijftien jaar zullen er naar verwachting 4,25 miljoen 65-plussers zijn, die ook steeds meer te besteden hebben. Deze fitte senioren hebben immers een andere levensstijl, maar zorgen ook voor meer vraag naar producten en diensten voor langer zelfstandig wonen. Foodretail, gezondheid en persoonlijke diensten, recreatie en cultuur en vervoer zijn de sectoren waar de bestedingen het meest zullen stijgen, verwacht ING Economisch Bureau in haar rapport Vergrijzing als kans.

 

Ondernemers kunnen onder andere op de groeiende vergrijzing inspelen door producten en diensten te ontwikkelen voor:  

•    Ontzorgen: (zorg)diensten aan huis om ouderen langer zelfstandig te laten wonen, thuisbezorging van voeding of maaltijden en nieuwe woon(zorg)concepten.
•    Verbinden: ontwikkelen van slimme (online) platformen die vraag en aanbod koppelen (zorg/diensten, sociale netwerken en meenschappelijke woonconcepten.
•    Vergemakkelijken: domotica (huisautomatisering), Internet of things, persoonlijke mobiliteit en winkels en gebouwen toegankelijker maken.
•    Leuker maken: inspelen op de groeiende behoefte aan recreatie (reizen, wellness, sport) en zelfontwikkeling (cultuur en onderwijs).
 

Kansen voor kwaliteit en service  

In supermarkten gaan de ouderen ruim 10,5 miljard euro uitgeven, bijna 20% meer dan de 9 miljard van dit jaar. Het aantal senioren neemt immers toe van 3 miljoen naar bijna 3,5 miljoen en ook hun besteding per persoon klimt. De senior van de toekomst is gemiddeld welvarender, woont langer zelfstandig en heeft vaker een eenpersoonshuishouden. Hierdoor stijgt de seniorenomzet sterker dan de totale supermarktomzet.

 

Ouderen verwachten echter meer van de winkel dan alleen lage prijzen: toekomstige klanten op leeftijd hebben meer aandacht voor gezondheid en waarderen het sociale aspect van boodschappen doen. Aan de bovenkant van de markt komt meer ruimte voor kwalitatief betere en luxueuzere producten. Supermarkten kunnen de oudere klant ook aan zich binden met service. “De supermarkten die het best naar de oudere klant luisteren hebben een streepje voor, op lokaal niveau zijn de verschillen groot en daar ligt ruimte om je te onderscheiden”, aldus Dirk Mulder van ING.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.