Vergrijzing biedt retailers kansen, als ze luisteren

Vergrijzing biedt retailers kansen, als ze luisteren
Shutterstock

Twee op de drie ondernemers spelen nog niet in op vergrijzing, hoewel 65-plussers straks naar schatting 35% van de totale consumentenbestedingen voor hun rekening nemen.

Bestedingen in foodretail stijgen

Over vijftien jaar zullen er naar verwachting 4,25 miljoen 65-plussers zijn, die ook steeds meer te besteden hebben. Deze fitte senioren hebben immers een andere levensstijl, maar zorgen ook voor meer vraag naar producten en diensten voor langer zelfstandig wonen. Foodretail, gezondheid en persoonlijke diensten, recreatie en cultuur en vervoer zijn de sectoren waar de bestedingen het meest zullen stijgen, verwacht ING Economisch Bureau in haar rapport Vergrijzing als kans.

 

Ondernemers kunnen onder andere op de groeiende vergrijzing inspelen door producten en diensten te ontwikkelen voor:  

•    Ontzorgen: (zorg)diensten aan huis om ouderen langer zelfstandig te laten wonen, thuisbezorging van voeding of maaltijden en nieuwe woon(zorg)concepten.
•    Verbinden: ontwikkelen van slimme (online) platformen die vraag en aanbod koppelen (zorg/diensten, sociale netwerken en meenschappelijke woonconcepten.
•    Vergemakkelijken: domotica (huisautomatisering), Internet of things, persoonlijke mobiliteit en winkels en gebouwen toegankelijker maken.
•    Leuker maken: inspelen op de groeiende behoefte aan recreatie (reizen, wellness, sport) en zelfontwikkeling (cultuur en onderwijs).
 

Kansen voor kwaliteit en service  

In supermarkten gaan de ouderen ruim 10,5 miljard euro uitgeven, bijna 20% meer dan de 9 miljard van dit jaar. Het aantal senioren neemt immers toe van 3 miljoen naar bijna 3,5 miljoen en ook hun besteding per persoon klimt. De senior van de toekomst is gemiddeld welvarender, woont langer zelfstandig en heeft vaker een eenpersoonshuishouden. Hierdoor stijgt de seniorenomzet sterker dan de totale supermarktomzet.

 

Ouderen verwachten echter meer van de winkel dan alleen lage prijzen: toekomstige klanten op leeftijd hebben meer aandacht voor gezondheid en waarderen het sociale aspect van boodschappen doen. Aan de bovenkant van de markt komt meer ruimte voor kwalitatief betere en luxueuzere producten. Supermarkten kunnen de oudere klant ook aan zich binden met service. “De supermarkten die het best naar de oudere klant luisteren hebben een streepje voor, op lokaal niveau zijn de verschillen groot en daar ligt ruimte om je te onderscheiden”, aldus Dirk Mulder van ING.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top