Vergrijzing biedt retailers kansen, als ze luisteren

Vergrijzing biedt retailers kansen, als ze luisteren
Shutterstock

Twee op de drie ondernemers spelen nog niet in op vergrijzing, hoewel 65-plussers straks naar schatting 35% van de totale consumentenbestedingen voor hun rekening nemen.

Bestedingen in foodretail stijgen

Over vijftien jaar zullen er naar verwachting 4,25 miljoen 65-plussers zijn, die ook steeds meer te besteden hebben. Deze fitte senioren hebben immers een andere levensstijl, maar zorgen ook voor meer vraag naar producten en diensten voor langer zelfstandig wonen. Foodretail, gezondheid en persoonlijke diensten, recreatie en cultuur en vervoer zijn de sectoren waar de bestedingen het meest zullen stijgen, verwacht ING Economisch Bureau in haar rapport Vergrijzing als kans.

 

Ondernemers kunnen onder andere op de groeiende vergrijzing inspelen door producten en diensten te ontwikkelen voor:  

•    Ontzorgen: (zorg)diensten aan huis om ouderen langer zelfstandig te laten wonen, thuisbezorging van voeding of maaltijden en nieuwe woon(zorg)concepten.
•    Verbinden: ontwikkelen van slimme (online) platformen die vraag en aanbod koppelen (zorg/diensten, sociale netwerken en meenschappelijke woonconcepten.
•    Vergemakkelijken: domotica (huisautomatisering), Internet of things, persoonlijke mobiliteit en winkels en gebouwen toegankelijker maken.
•    Leuker maken: inspelen op de groeiende behoefte aan recreatie (reizen, wellness, sport) en zelfontwikkeling (cultuur en onderwijs).
 

Kansen voor kwaliteit en service  

In supermarkten gaan de ouderen ruim 10,5 miljard euro uitgeven, bijna 20% meer dan de 9 miljard van dit jaar. Het aantal senioren neemt immers toe van 3 miljoen naar bijna 3,5 miljoen en ook hun besteding per persoon klimt. De senior van de toekomst is gemiddeld welvarender, woont langer zelfstandig en heeft vaker een eenpersoonshuishouden. Hierdoor stijgt de seniorenomzet sterker dan de totale supermarktomzet.

 

Ouderen verwachten echter meer van de winkel dan alleen lage prijzen: toekomstige klanten op leeftijd hebben meer aandacht voor gezondheid en waarderen het sociale aspect van boodschappen doen. Aan de bovenkant van de markt komt meer ruimte voor kwalitatief betere en luxueuzere producten. Supermarkten kunnen de oudere klant ook aan zich binden met service. “De supermarkten die het best naar de oudere klant luisteren hebben een streepje voor, op lokaal niveau zijn de verschillen groot en daar ligt ruimte om je te onderscheiden”, aldus Dirk Mulder van ING.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top