Verkoop fysieke speelgoedwinkels loopt sterk terug | RetailDetail

Verkoop en aantal fysieke speelgoedwinkels loopt sterk terug

Verkoop en aantal fysieke speelgoedwinkels loopt sterk terug

Sinds het crisisjaar 2009 is de verkoop bij fysieke speelgoedwinkels flink teruggelopen: vergeleken met 2008 ligt de omzet in 2015 maar liefst 35% lager. Ook in 2016 is de verkoop tot nu toe afgenomen.

20 procent minder winkels

Ook het aantal speelgoedwinkels kent een dalende trend. Begin 2008 waren er in Nederland nog 1.375 fysieke winkels, die in handen waren van 965 speelgoedbedrijven, begin 2016 waren er nog maar 660 bedrijven die samen in totaal 1.100 winkels hebben. Dat is een daling van maar liefst 20%. In de provincie Utrecht daalde het aantal winkels zelfs met een derde. Enkel in Overijssel is er sprake van een lichte stijging: daar zijn nu 90 speelgoedwinkels te vinden, tegenover 85 in 2008. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

 

De terugval bij de speelgoedwinkels moet niet ver gezocht worden: speelgoed is een categorie die steeds meer aan populariteit wint bij online winkels, wat ervoor zorgt dat de omzetten bij de fysieke winkels teruglopen. Onder andere bol.com is de voorbije jaren een grote speler geworden op vlak van speelgoed.

 

Een groot deel van de speelgoedwinkels opereren trouwens onder de vlag van Bart Smit, Toys XL en Intertoys. Die drie formules zijn eigendom van Blokker en worden binnenkort samengevoegd onder Intertoys. Door de drie ketens samen te voegen, hoopt Blokker vooral meer te kunnen verdienen aan de online verkoop. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.