Vertrouwen consument blijft op hoogste punt in ruim 9 jaar

Vertrouwen consument blijft op hoogste punt in ruim 9 jaar
shutterstock 520066540
De stemming onder de Nederlandse consumenten bleef in november op het peil van oktober, toen de aanwijzer naar zijn hoogste peil in ruim negen jaar steeg.
 

Ruim boven gemiddelde

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vraagt elke maand de Nederlandse bevolking naar haar oordeel over het algemene economische klimaat en naar haar bereidheid tot het doen van grote aankopen. Vervolgens worden de positieve scores verminderd met de negatieve.

In oktober steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van de CBS met 4 punten tot 12. Dat hield in dat er nu al 12% meer optimisten dan pessimisten waren, meteen de beste score sinds augustus 2007. In november veranderde dat niet.

De sterke stijging in oktober was het gevolg van een aanzienlijk toegenomen koopbereidheid. In november zwakte die weliswaar licht af omdat de consumenten zich meer zorgen maken over de evolutie van hun toekomstige financiële situatie, maar dat werd gecompenseerd door een positievere inschatting van het algemene economische klimaat.

De huidige score ligt ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op – 8 punten staat, wat dus een dominantie van de pessimisten inhoudt. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013, toen het tot – 44 punten zakte. Het toppunt van 27 punten dateert van april 2000.


Consument geeft meer uit

Intussen blijkt ook dat de Nederlandse consumenten in september 0,9 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2015. Een maand eerder bedroeg de jaar-op-jaartoename nog 1,0%.
 
Net als in augustus profiteerde vooral de dienstensector daarvan. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
 
Winkels voor woninginrichting realiseerden de grootste omzetgroei. Ze zagen hun verkoopcijfer ruim 9 procent hoger uitkomen dan een jaar eerder. Ook de omzet van doe-het-zelfzaken lag aanzienlijk hoger. Verder hebben winkels in bovenkleding en drogisterijen meer verkocht dan een jaar eerder.
 
De omzet van winkels in consumentenelektronica kwam daarentegen zowat 7 procent lager uit dan een jaar eerder. De daling bij de fysieke winkels is onder andere te wijten aan faillissementen en hevige concurrentie van webwinkels.
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top