Vertrouwen consument blijft op hoogste punt in ruim 9 jaar | RetailDetail

Vertrouwen consument blijft op hoogste punt in ruim 9 jaar

Vertrouwen consument blijft op hoogste punt in ruim 9 jaar
shutterstock 520066540
De stemming onder de Nederlandse consumenten bleef in november op het peil van oktober, toen de aanwijzer naar zijn hoogste peil in ruim negen jaar steeg.
 

Ruim boven gemiddelde

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vraagt elke maand de Nederlandse bevolking naar haar oordeel over het algemene economische klimaat en naar haar bereidheid tot het doen van grote aankopen. Vervolgens worden de positieve scores verminderd met de negatieve.

In oktober steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van de CBS met 4 punten tot 12. Dat hield in dat er nu al 12% meer optimisten dan pessimisten waren, meteen de beste score sinds augustus 2007. In november veranderde dat niet.

De sterke stijging in oktober was het gevolg van een aanzienlijk toegenomen koopbereidheid. In november zwakte die weliswaar licht af omdat de consumenten zich meer zorgen maken over de evolutie van hun toekomstige financiële situatie, maar dat werd gecompenseerd door een positievere inschatting van het algemene economische klimaat.

De huidige score ligt ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op – 8 punten staat, wat dus een dominantie van de pessimisten inhoudt. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013, toen het tot – 44 punten zakte. Het toppunt van 27 punten dateert van april 2000.


Consument geeft meer uit

Intussen blijkt ook dat de Nederlandse consumenten in september 0,9 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2015. Een maand eerder bedroeg de jaar-op-jaartoename nog 1,0%.
 
Net als in augustus profiteerde vooral de dienstensector daarvan. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
 
Winkels voor woninginrichting realiseerden de grootste omzetgroei. Ze zagen hun verkoopcijfer ruim 9 procent hoger uitkomen dan een jaar eerder. Ook de omzet van doe-het-zelfzaken lag aanzienlijk hoger. Verder hebben winkels in bovenkleding en drogisterijen meer verkocht dan een jaar eerder.
 
De omzet van winkels in consumentenelektronica kwam daarentegen zowat 7 procent lager uit dan een jaar eerder. De daling bij de fysieke winkels is onder andere te wijten aan faillissementen en hevige concurrentie van webwinkels.
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.