Vertrouwen consument op hoogste peil in 9 jaar | RetailDetail

Vertrouwen consument op hoogste peil in ruim 9 jaar

Vertrouwen consument op hoogste peil in ruim 9 jaar

De stemming onder de Nederlandse consumenten staat zowat in het zenit: de barometer van hun vertrouwen is in oktober gestegen naar zijn hoogste peil in ruim negen jaar.

Ruim boven gemiddelde

In oktober steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van de CBS met 4 punten tot 12. Dat houdt in dat er nu al 12% meer optimisten dan pessimisten zijn, meteen de beste score sinds augustus 2007. De vooruitgang is vooral het gevolg van de sterk toegenomen koopbereidheid, omdat de consumenten hun financiële situatie zien beter worden. Verder oordelen ze iets positiever over het economisch klimaat.

 

De huidige score ligt ook ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op -8 staat. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013, toen de indicator tot -44 zakte. Het toppunt van +27 dateert van april 2000.

 

Consument geeft meer uit

Intussen blijkt ook dat de Nederlandse consumenten in augustus 1,0% meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2015. Vooral de dienstensector profiteerde daarvan: hier bedroeg de stijging 1,6%. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. Daarnaast hebben de consumenten 0,4% meer besteed aan voedings- en genotmiddelen. Aan duurzame goederen ten slotte werd ongeveer hetzelfde gespendeerd als een jaar eerder.

 

Winkels voor woninginrichting noteerden met ruim 9% niettemin de sterkste omzetgroei en ook de omzet van doe-het-zelfzaken was flink hoger. Verder konden winkels in bovenkleding en drogisterijen meer omzet noteren dan een jaar eerder. De verkopen in winkels in consumentenelektronica kwamen daarentegen ongeveer 7% lager uit dan een jaar eerder. De daling bij de fysieke winkels is onder andere te wijten aan faillissementen en hevige concurrentie van webwinkels.

 

De retailers mogen een verdere verbetering verwachten. Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in oktober nog gunstiger dan in augustus en september.

 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek bevraagt elke maand de Nederlandse bevolking over hun oordeel met betrekking tot het algemene economische klimaat en hun koopbereidheid. Vervolgens worden de positieve scores verminderd met de negatieve.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.