Vertrouwen consumenten stijgt in België, maar daalt in Nederland | RetailDetail

Vertrouwen consumenten stijgt in België, maar daalt in Nederland

Vertrouwen consumenten stijgt in België, maar daalt in Nederland

In België steeg het vertrouwen van de consument in juni voor de derde maand op rij. In Nederland viel er, na drie maanden van verbetering, daarentegen opnieuw een daling te noteren. De toestand blijft dan ook fragiel.

Beperkte verbetering in België

De verbetering van het Belgische consumentenvertrouwen in juni was weliswaar beperkt, maar reëel: de index van de Nationale Bank steeg van -19 punten naar -18 punten. Dat kwam vooral omdat de Belgen een positiever beeld kregen van de algemene economische situatie.

 

Ook verminderde de vrees voor de werkloosheid een beetje en verwachten de Belgen wat meer te kunnen sparen. Hun huidige financiële situatie werd wel wat minder florissant ingeschat dan voorheen.

 

In Nederland consument net pessimistischer

In Nederland ging het consumentenvertrouwen in juni de andere kant op. De index van het consumentenvertrouwen, die wordt opgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek, daalde in juni met 4 punten naar -36 punten.

 

De consumenten waren met name duidelijk pessimistischer geworden over de verwachte evolutie van de economie in de komende twaalf maanden. De voorbije maanden was dit sentiment nochtans aanzienlijk verbeterd.


Door die minder gunstige vooruitzichten blijft ook de koopbereidheid laag. Consumenten vonden de tijd deze maand iets ongunstiger om grote aankopen te doen, zoals wasmachines en televisies. Hun kijk op de eigen financiële situatie veranderde nauwelijks.

 

Belangrijke kanttekening is wel dat de cijfers over het consumentenvertrouwen in België en Nederland op een andere manier tot stand komen en dus niet onderling vergelijkbaar zijn. De trends zijn dat echter wel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.