Vertrouwen consumenten stijgt in België, maar daalt in Nederland | RetailDetail

Vertrouwen consumenten stijgt in België, maar daalt in Nederland

Vertrouwen consumenten stijgt in België, maar daalt in Nederland

In België steeg het vertrouwen van de consument in juni voor de derde maand op rij. In Nederland viel er, na drie maanden van verbetering, daarentegen opnieuw een daling te noteren. De toestand blijft dan ook fragiel.

Beperkte verbetering in België

De verbetering van het Belgische consumentenvertrouwen in juni was weliswaar beperkt, maar reëel: de index van de Nationale Bank steeg van -19 punten naar -18 punten. Dat kwam vooral omdat de Belgen een positiever beeld kregen van de algemene economische situatie.

 

Ook verminderde de vrees voor de werkloosheid een beetje en verwachten de Belgen wat meer te kunnen sparen. Hun huidige financiële situatie werd wel wat minder florissant ingeschat dan voorheen.

 

In Nederland consument net pessimistischer

In Nederland ging het consumentenvertrouwen in juni de andere kant op. De index van het consumentenvertrouwen, die wordt opgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek, daalde in juni met 4 punten naar -36 punten.

 

De consumenten waren met name duidelijk pessimistischer geworden over de verwachte evolutie van de economie in de komende twaalf maanden. De voorbije maanden was dit sentiment nochtans aanzienlijk verbeterd.


Door die minder gunstige vooruitzichten blijft ook de koopbereidheid laag. Consumenten vonden de tijd deze maand iets ongunstiger om grote aankopen te doen, zoals wasmachines en televisies. Hun kijk op de eigen financiële situatie veranderde nauwelijks.

 

Belangrijke kanttekening is wel dat de cijfers over het consumentenvertrouwen in België en Nederland op een andere manier tot stand komen en dus niet onderling vergelijkbaar zijn. De trends zijn dat echter wel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top