Vertrouwen consumenten stijgt in België, maar daalt in Nederland | RetailDetail

Vertrouwen consumenten stijgt in België, maar daalt in Nederland

Vertrouwen consumenten stijgt in België, maar daalt in Nederland

In België steeg het vertrouwen van de consument in juni voor de derde maand op rij. In Nederland viel er, na drie maanden van verbetering, daarentegen opnieuw een daling te noteren. De toestand blijft dan ook fragiel.

Beperkte verbetering in België

De verbetering van het Belgische consumentenvertrouwen in juni was weliswaar beperkt, maar reëel: de index van de Nationale Bank steeg van -19 punten naar -18 punten. Dat kwam vooral omdat de Belgen een positiever beeld kregen van de algemene economische situatie.

 

Ook verminderde de vrees voor de werkloosheid een beetje en verwachten de Belgen wat meer te kunnen sparen. Hun huidige financiële situatie werd wel wat minder florissant ingeschat dan voorheen.

 

In Nederland consument net pessimistischer

In Nederland ging het consumentenvertrouwen in juni de andere kant op. De index van het consumentenvertrouwen, die wordt opgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek, daalde in juni met 4 punten naar -36 punten.

 

De consumenten waren met name duidelijk pessimistischer geworden over de verwachte evolutie van de economie in de komende twaalf maanden. De voorbije maanden was dit sentiment nochtans aanzienlijk verbeterd.


Door die minder gunstige vooruitzichten blijft ook de koopbereidheid laag. Consumenten vonden de tijd deze maand iets ongunstiger om grote aankopen te doen, zoals wasmachines en televisies. Hun kijk op de eigen financiële situatie veranderde nauwelijks.

 

Belangrijke kanttekening is wel dat de cijfers over het consumentenvertrouwen in België en Nederland op een andere manier tot stand komen en dus niet onderling vergelijkbaar zijn. De trends zijn dat echter wel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.