Vertrouwen Nederlandse consument houdt stand | RetailDetail

Vertrouwen Nederlandse consument houdt stand

Vertrouwen Nederlandse consument houdt stand
Shutterstock 352042262

Het vertrouwen onder de Nederlandse consumenten is in december voor de derde maand op rij gelijk gebleven, op het hoogste niveau in negen jaar. Dat is gunstig voor hun bestedingsgedrag: consumenten hebben in oktober 2,7% meer uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015.

Optimisten blijven dominant

In oktober steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van de CBS met 4 punten tot 12 punten: dat hield in dat er toen 12% meer optimisten dan pessimisten waren, meteen de beste score sinds augustus 2007. In november en december veranderde dat niet.

 

De sterke stijging in oktober was het gevolg van een aanzienlijk toegenomen koopbereidheid. In november zwakte die weliswaar licht af, omdat de consumenten zich meer zorgen maakten over de evolutie van hun toekomstige financiële situatie, maar dat werd gecompenseerd door een positievere inschatting van het algemene economische klimaat. In december kon de koopbereidheid zich handhaven op het peil van de maand voordien, alleen het oordeel over het economische klimaat verzwakte een fractie.

 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek vraagt elke maand de Nederlandse bevolking naar haar oordeel over het algemene economische klimaat en naar haar bereidheid tot het doen van grote aankopen. Vervolgens worden de positieve scores verminderd met de negatieve.

 

Consument geeft meer uit

Intussen blijkt ook dat de Nederlandse consumenten in oktober 2,7% meer hebben uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015. Een maand eerder bedroeg de jaar-op-jaartoename nog 0,9%.

 

Cconsumenten gaven vooral meer uit aan duurzame goederen als kleding, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. De verkopen in deze categorie lagen 8,1% boven het peil van dezelfde maand in 2015. Daarnaast werd 2,7% meer besteed aan voedings- en genotmiddelen. Voor diensten (woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, verzekeringen, ...) lagen de bestedingen dan weer 1,7% hoger uit dan in oktober 2015. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.