Vertrouwen Nederlandse consument houdt stand | RetailDetail

Vertrouwen Nederlandse consument houdt stand

Vertrouwen Nederlandse consument houdt stand
Shutterstock 352042262

Het vertrouwen onder de Nederlandse consumenten is in december voor de derde maand op rij gelijk gebleven, op het hoogste niveau in negen jaar. Dat is gunstig voor hun bestedingsgedrag: consumenten hebben in oktober 2,7% meer uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015.

Optimisten blijven dominant

In oktober steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van de CBS met 4 punten tot 12 punten: dat hield in dat er toen 12% meer optimisten dan pessimisten waren, meteen de beste score sinds augustus 2007. In november en december veranderde dat niet.

 

De sterke stijging in oktober was het gevolg van een aanzienlijk toegenomen koopbereidheid. In november zwakte die weliswaar licht af, omdat de consumenten zich meer zorgen maakten over de evolutie van hun toekomstige financiële situatie, maar dat werd gecompenseerd door een positievere inschatting van het algemene economische klimaat. In december kon de koopbereidheid zich handhaven op het peil van de maand voordien, alleen het oordeel over het economische klimaat verzwakte een fractie.

 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek vraagt elke maand de Nederlandse bevolking naar haar oordeel over het algemene economische klimaat en naar haar bereidheid tot het doen van grote aankopen. Vervolgens worden de positieve scores verminderd met de negatieve.

 

Consument geeft meer uit

Intussen blijkt ook dat de Nederlandse consumenten in oktober 2,7% meer hebben uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015. Een maand eerder bedroeg de jaar-op-jaartoename nog 0,9%.

 

Cconsumenten gaven vooral meer uit aan duurzame goederen als kleding, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. De verkopen in deze categorie lagen 8,1% boven het peil van dezelfde maand in 2015. Daarnaast werd 2,7% meer besteed aan voedings- en genotmiddelen. Voor diensten (woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, verzekeringen, ...) lagen de bestedingen dan weer 1,7% hoger uit dan in oktober 2015. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow. Een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.